خبرها


افزایش تولید گوجه فرنگی نیازمند مکملی همچون صادرات است

مهندس علی نقی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان با توجه به مشکل پیش آمده در خصوص عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گوجه فرنگی در استان هرمزگان صادرات این محصول را راه حل نهایی دانست که می تواند این مشکل را مرتفع کند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با توجه به مشکل پیش آمده در خصوص عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گوجه فرنگی در هرمزگان صادرات این محصول را راه حل نهایی دانست که می تواند این مشکل را مرتفع کند و گفت: در استان هرمزگان بیش از 13 هزار هکتار سطح زیرکشت گوجه فرنگی است.
وی ضمن اشاره به این موضوع که کشت خارج از فصل از نقاط قوت کشاورزی منطقه است افزود: در هر هکتار 25 تن محصول گوجه فرنگی برداشت می شود .
وی در خصوص نقاط ارسال گوجه فرنگی استان گفت: تهران، اصفهان ، شیراز، مشهد و ارومیه از عمده ترین نقاط ارسال گوجه فرنگی است ، ولی امسال با توجه به مسایل متعددی قیمت گوجه فرنگی با کاهش قیمت روبرو بوده است.
وی دلایل کاهش قیمت این محصول را در روزهای اخیر تشریح کرد و اذعان داشت: با توجه به توسعه علمی کشاورزی در سراسر کشور خوشبختانه سالانه عملکرد تولید در محصولات کشاورزی با افزایش روبرو است برای مثال استقرارآبیاری تحت فشار، احداث گلخانه، توزیع نشاء مکانیزه محصول گوجه فرنگی را با افزایش روبرو کرده که موجب افزایش تولید بیش از نیاز بازار گردیده و این مساله تنها با روی آوردن به صادرات قابل حل است.
وی همچنین در خصوص دلایل کمبود کارخانجات و کارگاه های تولید رب گوجه فرنگی یادآور شد: تولید محصولات خارج از فصل بیشتر مصرف تازه خوری دارد و صرف تولیدات صنعتی نمی شود؛ چراکه کارخانجات خرید خود را در اوج و اواخر تولید گوجه فرنگی انجام می دهند و گوجه فرنگی را در شرایطی خریداری می کنند که قیمت این محصول به حداقل برسد.
صالحی در خصوص خرید این محصول توسط دولت هم متذکر شد: این محصول جزو محصولات خرید تضمینی قرار ندارد لیکن هم اکنون قیمت گوجه فرنگی در بندرعباس 350 تا 400 در رودان 350 در میناب 300 و در بندر خمیر 350 تا 400 تومان بوده است که البته  نسبت به زمان مشابه سال گذشته این قیمت ها با کاهش روبرو بوده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در خصوص میزان واردات گوجه فرنگی از خارج از کشور به استان هم تاکید کرد: تا کنون در سال جاری هیچ محموله ای که محصول گوجه فرنگی داشته باشد به استان هرمزگان وارد نشده است.
وی در خصوص کاهش قیمت گوجه فرنگی هم گفت: تا کنون جلسات متعددی در سازمان و استانداری ، با بازرگانی، تعاون روستایی و خانه کشاورز داشته ایم که مقرر شده بر این اساس شیوه نامه ای برای بازاریابی محصولات کشاورزی انجام پذیرد و بازرگانی در این جلسه مقرر شد با صادرکنندگان جلساتی را برگزار نماید و تعاون روستایی هم پیگیری ایجاد غرفه هایی در سطح استان برای عرضه محصولات باشد وپیگیری خرید  توافقی را انجام دهد .
این مقام مسئول در سازمان جهادکشاورزی در پایان گفت: به دست آمدن محصول گوجه فرنگی به طور همزمان در استان های همجوار از جمله بوشهر از عواملی است که بی تاثیر در کاهش قیمت گوجه فرنگی ها نبوده است همچنین توسعه گلخانه ها و کاشت گلخانه ای گوجه فرنگی در دیگر نقاط کشور از دیگر عوامل کاهش قیمت این محصول می باشد، ولی بی شک صادارات این محصول به خارج از کشور را می توان رویکردی صحیح برای حل این معضل دانست.