خبرها


اهدای خون توسط کارکنان سازمان جهادکشاورزی هرمزگان
با حضور اکیپ سیار انتقال خون کارکنان سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان خون خود را اهدا کردند.
با حضور اکیپ سازمان انتقال خون در محل سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان کارکنان زن و مرد سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان خون اهدا کردند. تعداد 23 نفر از کارکنان سازمان جهادکشاورزی با اهدای هر نفر 450 سی سی 10 هزار و 350 سی سی خون اهدا کردند.
دکتر الهام چرسی زاده، مسئول آموزش و پژوهش سازمان انتقال خون هرمزگان گفت: اهدای خون ضمن اینکه برای اهدا کننده بسیار مفید است می تواند به نیازمندان به این ماده حیاتی کمک کند.
وی اهدای خون را ورزش دورنی سلول ها دانست و تصریح کرد: از هر کیسه خون که 450 سی سی حجم دارد سه فرآورده پلاکت، پلاسمای منجمد و گلبول قرمز تهیه که به بیماران نیازمند کمک بسزایی خواهد کرد.
دکتر چرسی زاده خون اهدایی را برای بیماران کم خون، عملیات جراحی و سوختگی  بسیار حیاتی برشمرد و اذعان داشت: خون گرفته شده از اهدا کنندگان بین 6 تا 8 هفته مجدد در بدن تولید و سلول های خونی جایگزین خواهند شد.
وی به دلیل وجود بیمارانی تالاسمی در استان، هرمزگان را نیازمند به فرآورده های خونی دانست و افزود: بیمارستان شهید محمدی بندرعباس جزو 8 بیمارستانی است که در سراسر کشور بیشترین فرآورده های خونی را مصرف می کند و این مسئله نیاز استان را به اهدای خون نشان می دهد که علت آن وجو بیماران تالاسمی در استان است.
وی بیماران سرماخورده و دیابتی، افرادی که آنتی بیوتیک ویا داروهای خاص مصرف می کنند و همچنین افرادی که سابقه مالاریا و هپاتیت داشته اند را از اهدای خون منع کرد وافزود: خون دریافتی از اهداکنندگان در سازمان انتقال از حیث عاری بودن از هپاتیت B و C و همچنین ایدز و سفلیس مورد آزمایش قرار می گیرد و نتایج آن به وسیله پست به آدرس اهدا کنندگان پست خواهد شد.
دکتر چرسی زاده در پایان یادآور شد: مردان می تواند هر سه ماه یکبار و زنان هر چهار ماه یکبار خون اهدا کنند و باتوجه به مفید بودن اهدای خون برای اهداکننده و همچنین نیاز مبرم استان فرآورده های خونی از هم استانی ها عزیز خواهشمندم به طور مستمر خون اهدا کنند.