خبرها


جايگزيني درختان لیموترش امحا شده با مشاركت بسیج سازندگی
مهندس علی نقی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از کشت درختان جایگزین درختان امحا شده لیموترش با کمک بسیج سازندگی خبرداد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از کشت درختان جایگزین درختان امحا شده لیموترش با کمک بسیج سازندگی خبرداد و گفت: تا کنون قریب به 850 هکتار از باغات لیموترش آلوده به جاروک با مشارکت بسیج سازندگی امحا شده که بر اساس برنامه مقرر شده جهت کشت این سطح با مشارکت بسیج سازندگی و باغداران کشت جایگزین ارقام غیر میزبان انجام شود.
صالحی افزود: سال گذشته اقدامات اجرایی طرح به دلیل عدم تامین به موقع اعتبار با تاخیر مواجه شد که بخش عمده ای از این سطوح حذف شده به کشت سبزی و صیفی جات اختصاص یافت، اما امسال با توجه به اقدامات به موقع با مشارکت بسیج سازندگی و باغداران تامین نهال و کشت مجدد ارقام غیرمیزبان به جاروک در سطح 2 هزار هکتار و یک هزار هکتار باقی مانده از سال گذشته جمعاً به مساحت 3 هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته است.
وی از کشت ارقام غیرمیزبان به جاروک خبرداد و تصریح کرد: ارقام نخیلات، انبه، چیکو، کنار و سایر مرکبات غیرمیزبان در این اراضی کشت خواهند شد، همچنین با توجه به بارور نبودن درختان در چند سال ابتدای کاشت برای اینکه باغداران از نظر مالی  در مضیقه نباشند، سازمان کشت تلفیقی در سطح این اراضی را توصیه می نماید تا کشاورزان تا زمان بارور شدن درختان بتوانند از طریق زراعت امرار معاش کنند و در برخی نقاط هم این کشت به صورت آبیاری تحت فشار صورت گرفته است.
وی از مساعدت سازمان برای ترمیم سیستم آبیاری تحت فشار باغات خسارت دیده از جاروک لیموترش خبرداد و افزود: بیش از 100 میلیون تومان لوله جهت ترمیم سیستم های آبیاری تحت فشار خسارت دیده در حین امحا هزینه شده است.