خبرها


آغاز کاشت کلزا در مزارع هرمزگان

مهندس کورورش صادقی، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از آغاز کشت کلزا در مزارع استان هرمزگان خبرداد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از آغاز کشت کلزا خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری 5 هزار و 700 کیلو بذر رقم هایولا کلزا بین کشاورزان توزیع شده که تاکنون در سطح 440 هکتار از اراضی استان کشت شده و پیش بینی می شود این سطح تا پایان فصل کشت به 850 هکتار برسد.
مهندس صادقی متوسط عملکرد تولید کلزا در استان را 2/ 1 تن در هکتار دانست و تصریح کرد: سال گذشته میزان برداشت کلزا در استان 740 تن بوده که امسال به 850 تن خواهید رسید همچنین با توجه به افزایش سطح کشت و شرایط مناسب آب و هوایی و با توجه به عملکرد 2/1 تنی در هکتار پیش بینی می شود تولید امسال به یک هزار تن برسد.
مدیر زراعت در خصوص مناطق کشت این محصول هم اذعان داشت: شهرستان رودان بیشترین سطح زیر کشت را در سطح استان به خود اختصاص داده اما در شهرستان های حاجی آباد و میناب هم این محصول کشت شده که در میناب به میزان 150 هکتار سالانه به کشت تولید بذر رقم هیبرید هایولا 380  اختصاص یافته است تا قسمتی از بذر کشاورزان کشور را تامین نماید.
وی در خصوص فصل کشت کلزا هم تصریح کرد: محصول کلزا از ابتدای آبان تا نیمه آذر کشت می شود و از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه این محصول از مزارع هرمزگان برداشت خواهد شد که به صورت تضمینی توسط دولت از زارعین خریداری خواهد شد.
صادقی بیشترین سطح زیرکشت کلزا را مربوط به بخش زیارتعلی شهرستان میناب دانست و ادامه داد: اگر کلزا در تناوب زراعی با گندم قرار بگیرد موجب افزایش 20 تا 25 درصدی افزایش تولید محصول گندم در تناوب بعدی خواهد شد همچنین کشت این محصول نسبت به گندم نیازمند آب کمتری است.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در پایان کلزا را یکی از دانه های روغنی با درصد روغن بالا تا حد 45 درصد دانست و کیفیت این روغن را نسبت به دیگر روغن دانه های روغنی دارای کیفیت و سلامت بیشتری برشمرد.