خبرها


احداث دو مرکز قرنطینه نباتی در بنادر شهید رجایی و باهنر

مهندس علی عامری، مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از احداث دو مرکزتخصصی قرنطینه نباتی با تخصیص اعتبار از سفر دور اول رییس جمهور به استان هرمزگان و همچنین از وجود مجموعاً پنج مرکز قرنطینه نباتی خارجی در استان خبرداد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از وجودپنج پست قرنطینه نباتی در استان خبرداد و گفت: پنج مرکز قرنطینه نباتی خارجی در استان در حال خدمت رسانی مستمر هستند که از این تعداد دو قرنطینه شهید رجایی و باهنر در بنادر بندرعباس و مابقی در شهرستان های بندرلنگه، جاسک و فرودگاه بندرعباس مستقر در حال خدمات رسانی هستند.

مهندس علی عامری در خصوص اهمیت قرنطینه گیاهی هم عنوان کرد: یکی از عوامل افزایش تولیدات کشاورزی جلوگیری از خسارات عوامل خسارتزای گیاهی به محصولات کشاورزی است که در بخش پیشگیری از وقوع خسارت، قرنطینه نباتی نقش مهمی در این عرصه  دارد.

وی در ادامه افرود: در حال حاضر نظارت بر ورود و خروج محصولات کشاورزی در پنج منطقه بندرشهید رجایی، بندرشهید باهنر، بندرجاسک، بندر لنگه و  فرودگاه بندرعباس انجام می شود. که در این بین بنادر شهید رجایی و باهنر احداث قرنطینه نباتی از محل اعتبار دور اول سفر رییس جمهور محترم انجام شده و در فرودگاه بین المللی نیز دفتری جهت انجام تشریفات قرنطینه ای به این بخش واگذار شده است.

عامری ضمن اهمیت مراکز قرنطینه ای در بنادر تصریح کرد: احداث دو مرکز قرنطینه ای در دو بندر مهم کشور(شهید رجایی و شهید باهنر) از جمله اهداف مهم قرنطینه نباتی بوده که با اتمام این دو پروژه حضور مستمر کارشناسان در این دو بندر نظارت این بخش را بیش از پیش دقیق تر ساخته است. همچنین در حال حاضر در دو مرکز قرنطینه نباتی شهید رجایی و شهید باهنر 5 کارشناس مشغول به انجام وظایف خود از قبیل بازدید و بررسی محصولات کشاورزی، نمونه گیری از محصولات، بررسی آزمایشگاهی نمونه ها، نظارت بر روند ضد عفونی محصولات کشاورزی که در این دو بندر ضد عفونی می شوند، صدور مجوز ترخیص محصولات وارداتی و گواهی بهداشت نباتی جهت محصولات کشاورزی صادراتی و ... هستند که با احداث این دو مرکز در این دو بندر سرعت و دقت در انجام وظایف پرسنل ارتقا یافته است. وآزمایشگاه مرکز قرنطینه شهید رجایی نیز بعنوان آزمایشگاه مرجع قرنطینه گیاهی تعیین شده است.

وی ضمن اشاره به دفتر قرنطینه نباتی مستقر در فرودگاه بندر عباس هم اذعان داشت: در حال حاضر با حضور یک کارشناس انجام تشریفات قرنطینه ای در خصوص مسافرانی که دارای محموله هایی که مشمول قوانین قرنطینه ای نباتی کشورمی شوند صورت می پذیرد.

مدیر حفظ نباتات قرنطینه گیاهی را سدی در برابر ورود عوامل خسارتزای گیاهی از مناطق آلوده و یا خارج از کشور برشمرد و تصریح کرد: با پیشرفت ارتباطات بین کشورهای و توسعه صنعت حمل و نقل میزان تبادلات کالا نیز افزایش یافته به همین جهت میزان خطر و ریسک انتقال عوامل خسارتزای گیاهی توسط این گونه مبادلات نیز افزایش یافته است. وی نظارت دقیق قرنطینه نباتی بر ورود محصولات کشاورزی را ضامن حفظ و افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی دانست و اذعان داشت: عوامل خسارتزای گیاهی مانند عامل بیماری جاروک لیموترش، پسیل اسیایی، شانکر مرکبات که به کشور ما وارد شده اند خسارات شدیدی را به فضای کشاورزی منطقه هرمزگان وارد نموده اند. به همین سبب انجام 70 دردصد مبادلات کشاورزی کشور از طریق بنادر استان هرمزگان با داشتن یک هزار کیلومتر مرز آبی اهمیت وجود قرنطینه نباتی در این استان را بیش از پیش روشن می نماید.که در این راستا احداث مراکز قرنطینه گیاهی تخصصی در شهرستان بندر لنگه .کیش و قشم نیز از اهداف پیش رو در جهت کنترل و نظارت بیشتربر مبادلات محصولات کشاورزی در استان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به آمار مبادلات در بخش کشاورزی در شش ماهه نخست سال 88 هم تصریح کرد: 141 هزار و 665 تن میزان صادرات محصولات کشاورزی بوده است که برای محصولات تایید شده از نظر سلامت بیش از 6 هزار گواهی بهداشت نباتی صادرشده است. همچنین بیش از 255 هزار تن واردات کشاورزی در این شش ماهه که با افزایش 36 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته روبرو بوده است. وی ضمن اشاره به ترانزیت کالای کشاورزی هم یادآور شد: در بخش ترانزیت کالاهای کشاورزی میزان 97 هزار و 872 تن محصولات کشاورزی از طریق خاک کشورمان به کشورهای همسایه ترانزیت شده است.

عامری ضمن اشاره به دو قرنطینه مهم استان افزود: در انجام عملیات نظارت و بررسی محصولات کشاورزی در صورت مواجه شدن با عوامل خسارتزای گیاهی در صورت وجود شرایط عملیات ضدعفونی کالا برای از بین بردن این عوامل صورت می پذیرد که در این مدت 6 هزار و 699 تن از محصولات کشاورزی مورد ضدعفونی قرار گرفته و پس از تایید سلامت آنها ادامه کراحل طبق قانون انجام شده است. مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در پایان اضافه کرد: نظارت و بازدید محصولات کشاورزی در دو بندر مهم استان یعنی بندر شهید رجایی و شهید باهنر توسط دو مرکز قرنطینه که از محل اعتبارات دور اول سفر ریاست محترم جمهوری احداث و تجهیز شده است انجام می شود و در حال حاضر 12 نفر در این دو مرکز مشغول فعالیت هستند.