خبرها


تجهیز ۱۷۰۰ هکتار از اراضی بندرعباس به آبیاری تحت فشار
صرفه جویی 26 میلیونی در مصرف آب کشاورزی در بندرعباس
منصور شفیعی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان بندرعباس از تجهیز 1700 هکتار از اراضی این شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار خبرداد.
مدیر جهادکشاورزی بندرعباس از تجهیز 1700 هکتار از اراضی این شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار خبرداد و گفت: با توجه به نامگذاری سال 88 به نام سال اصلاح الگوی مصرف و بکارگیری فرمایشات مقام معظم رهبری، یکی از مصادیق عملی این رهنمون بهره وری آب با اولویت آبیاری تحت فشار در مزارع و باغات به شمار می رود.
مهندس منصور شفیعی سطح زیرکشت بندرعباس را 26 هزار هکتار برشمرد و افزود: تا کنون 6/ 22 درصد معادل 4 هزار و 200 هکتار از اراضی شهرستان تحت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قرار گرفته است که با شروع این پروژه از سال 74 تا پایان سال 87 به میزان 2500 هکتار از اراضی تحت پوشش این سیستم قرار گرفته است.
وی با اشاره به روند رو به رشد استقرار این سیستم در بندرعباس اذعان داشت: از ابتدای سال 88 تا کنون به میزان 1700 هکتار معادل 41 درصد از سطوح اجرا شده قبلی تحت پوشش این سیستم قرار گرفته که در این راستا در سال جاری تا کنون به ازای هر هکتار 14 میلیون ریال و جمعاً معادل  23 میلیارد و 800 میلیون ریال کمک بلاعوض جهت اجرای سیستم آبیاری تحت فشار به کشاورزان پرداخت شده است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان بندرعباس از شرکت های خدمات فنی و مشاوره ای سخن به میان آورد و افزود:
با 12 شرکت خدمات فنی و مشاوره ای به منظور فراهم کردن زمینه تشویق و جذب بهره برداران در بکارگیری از این سیستم قرارداد منعقد گردیده تا بتوان با بهره وری آب، راندمان مصرف آب را تا 70 درصد افزایش داد و در تعدیل بحران خشکسالی شهرستان نقش مهم و موثری ایفا کرد. همچنین تا کنون با اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در بندرعباس 26 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرف جویی صورت گرفته است.