خبرها

بیماری گرینینگ برخلاف جاروک تمام مرکبات را مبتلا خواهد کرد
همزمان با هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی با شعار جهانی کاهش خطر پذیری در مناطق شهری وبرگشت پذیری شهرها در مقابل حوادث به همت سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان کارگاه آموزشی مدیریت آفت پسیل آسیایی (بیماری سبز مرکبات) با حضور دکتر علی علیزاده، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و مدیر پروژه گیرینینگ مرکبات و با حضور مهندس علی نقی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیران و کارشناسان سازمان، رئوسا و کارشناسان ادارات ترویج و کارشناسان شرکت های خدمات فنی و مشاوره ای و کارشناسان کلینیک های گیاهپزشکی در محل سالن اجتماعات سازمان جهادکشاورزی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مهندس علی نقی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی ضمن خیرمقدم به مهمانان این کارگاه گفت: خشکسالی لطمات فراوانی به استان در طول این چند سال اخیر وارد کرده است که همزمانی این موضوع با بروز بیماری جاروک لیمو ترش این بحران را شدیدتر کرده است. کاهش تولیدات باغداران لیموترش با توجه به این دو عامل اقتصاد این قشر زحمتکش را با چالش روبرو کرده که خوشبختانه در سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری با اختصاص 5/ 12 میلیارد تومان برای مبارزه با بیماری جاروک مقرر شد طی 5 سال با صرف هزینه 5/ 2 میلیاردی از شدت یافتن این بحران جلوگیری به عمل آید و این بیماری مدیریت گردد.
وی با اشاره به این مطلب که امسال سال دوم اجرای این طرح است افزود: در ماه های واپسین سال گذشته متاسفانه صدای زنگ بروز بیماری خطرناک گرینینگ هم به صدا درآمد تا ضلع دیگر مشکلات و بحران کشاورزی در منطقه به عدد سه برسد و مثلث مشکلات بلایای طبیعی تکمیل شود، لیک بعد از خشکسالی، جاروک لیموترش، بروز آفت پسیل آسیایی مرکبات  بیماری گرینینگ معضل جدید استان محسوب گردد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی ضمن اشاره به ردیابی کانون های آفت پسیل اذعان داشت: در ابتدای طرح مدیریت آفت پسیل پیش بینی کارشناسان از نقاط آلوده به 6 هزار هکتار می رسید که پس ازورود و عملیاتی شدن طرح این میزان متاسفانه به بیش از 9 هزار هکتار رسید، لذا بایستی هرچه سریعتر اقداماتی صورت می گرفت که پس از ردیابی این اتفاق افتاد که اقدامات اجرایی ان آغاز گردیده است.
مهندس صالحی بیماری جاروک را بحران منطقه ای خواند و تصریح کرد: هرچند بحران بیماری جاروک در محدوده استان های جنوبی به حساب می آید، اما با شیوع بیماری گرینیگ این مساله تبدیل به یک بحران ملی خواهد شد که اهمیت این موضوع را دوچندان می کند.
در ادامه این کارگاه آموزشی مهندس علی عامری، مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی در خصوص آفت پسیل آسیایی مرکبات گفت: بی شک تا کنون هیچ عاملی به اندازه بیماری جاروک لیموترش و پسیل آسیایی مرکبات به اقتصاد کشاورزان آسیب وارد نکرده است، شاید زلزله قشم، طوفان گنو و ... در خاطره مردم ما یادآور خاطرات تلخی باشند اما بی شک عواقب اقتصادی این بحران تا سالیان متمادی زندگی قشر کشاورز را با خود درگیر خواهد کرد و دامنه گسترش آن همچنان در حال توسعه است و می تواند بحران های مختلفی ایجاد کند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گونه های پسیل را در جهان 2500 گونه برشمرد و تصریح کرد: 89 گونه پسیل آسیایی مرکبات در ایران گزارش شده است که پسیل پسته، گلابی، مرکبات، زیتون، گز، خرما، زبان گنجشک از آن جمله به حساب می آیند که پسیل گلابی، پسته و مرکبات بیشترین خسارات را به باغداران تا کنون وارد کرده اند.
وی پسیل آسیایی مرکبات را ناقل بیماری میوه سبز مرکبات خواند و اضافه کرد: پرتقال، لیموشیرین و لیموترش از عمده ترین میزبان های این آفت هستند و اولین بار در سال 2000 در سیستان وبلوچستان این آفت گزارش شد.
وی ناقل بیماری گرینینگ را دارای قدرت تکثیر بالا دانست و یادآور شد: حشرات ماده تخم ها را روی لبه، نوک جوانه ها و برگ های در حال رشد و همچنین برگهای بدون پیچیدگی می گذارند. این آفت در استان هرمزگان طی یکسال توانایی تولید 10 تا 8 نسل را دارد و هر حشره در هر دوره توانایی تولید 500 تا 800 تخم را داراست.
وی در خصوص نحوه خسارت این آفت هم عنوان کرد: این آفت ضمن تغذیه از شیره گیاهی، بزاق سمی خود را وارد بافت گیاهی می کند که باعث ایجاد بدشکلی در ساقه و برگ می شود، در اثر تغذیه این آفت هیچ گال و حفره ای در سطح برگ دیده نمی شود. وی تغذیه از بافت را باعث بروز اختلال در فتوسنتز گیاه دانست و افزود: ترشح علسک توسط پسیل از دیگر نشانه های خسارت این آفت است که زمینه تولید قارچ دوده را به وجود می آورد و از طرفی هم می تواند راهی برای ردیابی این آفت به شمار آید.
وی زردی برگ، ریزش میوه وبرگ درختان و خشک شدن جوانه های گیاه را از نشانه های خسارت پسیل برشمرد و تصریح کرد: دوره شکل گیری زندگی این آفت از تخم تا دوران بلوغ کامل بین 47 تا 14 روز را سپری می کند و افزایش دمای هوا بر مرگ و میر این حشره موثر است اما در صورت مساعد بودن هوا این حشره می تواند تا 30 نسل تولید کند.
وی در خصوص نحوه مبارزه با این بیماری هم عنوان کرد: کنترل بیولوژیکی، شیمیایی و میکروبی و اعمال مقررات قرنطینه ای از راهکارهای مبارزه با این آفت است. که در ابتدا توصیه به روش بیولوژیکی است چراکه این حشره خود دارای دشمن طبیعی است که می توان از زنبورهای پارازیتوئید و شکارگرها نام برد.
مدیر حفظ نباتات دشمنان طبیعی پسیل را در استان 10 نمونه عنوان کرد و گفت: همچنین کفشدوزک های شکارگر یکی دیگر از دشمنان طبیعی پسیل به شمار می ایند همچنین در خصوص کنترل شیمیایی سموم آزمایش های کاربردی مختلف تا کنون بازدهی خوبی از خود نشان داده اند. همچنین کنترل قانونی و مقررات قرنطینه ای، جلوگیری از انتقال نهال های آلوده و برنامه ریزی جهت تولید نهال سالم از جمله عواملی است که در کنترل این آفت نقش بسزایی را ایفا خواهد کرد.
در ادامه این کارگاه دکتر علی علیزاده، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی و مدیر پروژه گیرینینگ مرکبات که به عنوان سخنران مهمان در این کارگاه حضور یافته بود در جمع کارشناسان گفت: ما تا کنون تجربه مبارزه با گرینینگ جاروک را در کارنامه داریم هرچند این تجربه تلخ بود، اما می توانیم از تجارب آن در کنترل آفت پسیل مرکبات به نحو مطلوب استفاده کنیم، در همین راستا تلاش هایی برای اخذ اعتبار و هماهنگی برای تحقیق و تولید نشریات برای اطلاع رسانی می تواند از عمده فعالیت ها به حساب اید.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی بیماری پسیل مرکبات را فاجعه آمیز تر از جاروک خواند و گفت: هرچند این بیماری تازه از کشورهای خارجی گزارش شده اما مشاهده آن به سال 1890 بر می گردد که خسارات آن گریبانگیر باغداران شده است. باید توجه داشته باشیم که جاروک تنها لیمو ترش را مبتلا می کند، اما بیماری پسیل می تواند تمامی مرکبات را مبتلا و بیمار می کند. لذا بهترین راه حل در کنترل کانون های آلوده به بیماری حذف میزبان به حساب می آید.
دکتر علیزاده پسیل را جزو بیماری های سخت رشد دانست و تصریح کرد: قرینه نبودن لکه های زرد برگ، تند شدن زاویه بین دم برگ و ساقه، ریزش میوه درختان، ریزش برگ و سرشاخه ها، گرد نبودن میوه، متقارن نبودن قاچ های میوه، ضخیم شدن لایه سفید رنگ داخل میوه، در وسط قرار نگرفتن خط میانی میوه، قهوه ای شدن بذر داخل میوه، عقیم بودن بذر داخل میوه، زرد رنگ شدن آونگ ها و در نهایت از رنگ پذیری معکوس میوه که بر عکس طبیعت درخت به حساب می آید از جمله نشانه های این بیماری است.
مدیر پروژه گرینینگ مرکبات در پایان سخنانش گفت: قرنطینه، جلوگیری از انتقال نهال های آلوده، تزریق آنتی بیوتیک، مبارزه با ناقل، کنترل بیولوژیکی با استفاده از دشمنان طبیعی از نظیر زنبورهای پارازیتوئید و شکارگرها و همچنین کنترل شیمیایی با استفاده از سموم مختلف می توان نام برد.
همچنین در این جلسه مهندس عامری به تشریح دامنه میزبانی آفت پسیل آسیایی مرکبات، تشخیص، نحوه خسارت که مطالعات آن انجام شده در خصوص زیست شناسی و اکولوژی آفت پسیل آسیایی مرکبات در دنیا، معرفی دشمنان طبیعی این آفت در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان تشریح و همچنین در خصوص کنترل شیمیایی و کارایی سموم مختلف در کنترل پسیل مرکبات و اعمال مقررات قرنطینه ای جهت کنترل این آفت و توجه به موضوع تولید نهال سالم پرداخت.
در این کارگاه دو سخنرانی علمی با موضوع پسیل مرکبات توسط مهندس عامری و بیماری گرینینگ مرکبات HLB توسط دکتر علیزاده ارایه گردید.
در ادامه این کارگاه ضمن برگزاری جلسه پرسش و پاسخ به سوالات حاضرین در خصوص آفت پسیل جواب داده شد.