خبرها


شرکت های خدمات مشاوره ای جرات خصوصی سازی
مهندس سید نصیر سیدمحمدی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از ترویج بخش خصوصی و جذب فارغ التحصیلان خبر داد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از ترویج بخش خصوصی و جذب فارغ التحصیلان خبر داد و گفت: سیاست های کلان دولت در خصوص واگذاری فعالیت ها در راستای اصل 44 قانون اساسی واگذاری امور به بخش های خصوصی است؛ چرا که در دهه اول انقلاب بیش از 75 درصد امور اقتصادی در دست ادارات و نهادهای دولتی است، لیک در همان دهه با فروپاشی جماهیر شوروری بر همه مشخص شد که اقتصاد دولتی نمی تواند پویا و دارای حس رقابت و پیشرفت باشد، لیک روی اوردن به اصل 44 بیش از گذشته دارای اهمیت و توجیه علمی شد.
وی در ادامه تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی هم که توسعه عدالت را در دستور کار خود دارد و اسلام را سرلوحه کار خود قرار داده است مسیر خصوصی سازی را با این توجیه دنبال می کند. لیک راه اندازی شرکت های خدمات مشاوره ای – فنی و مهندسی کشاورزی در همین راستا است.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان تولید را در بخش کشاورزی کاملا خصوصی دانست و یادآور شد: در عرصه کشاورزی زمین، آب، تولید و بهره برداری همه در اختیار بخش خصوصی است و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال این موضوع است که بخش خدماتی را هم که به عهده دارد به بخش های خصوصی از طریق همین شرکت های خدمات مشاوره ای واگذار کند.
وی از حمایت 3/ 32 درصدی دولت از بخش کشاورزی خبرداد و تشریح کرد: به دلیل یک دست نبودن سیاست های بازرگانی در بخش تولیدات کشاورزی گاهی تاثیر حمایت های دولتی در بخش کشاورزی بی اثر می شود، چرا که وقتی واردات انجام می شود حمایت ها تاثیر خود را در بازار برای کشاورز از دست می دهد و تاثیر این حمایت ها کم یا حداقلی می شود.
وی با اشاره به چشم انداز مسیر توسعه شرکت خدمات مشاوره ای اذعان داشت: مدیران و کارشناسان این شرکت ها باید به خودباوری برسند که بتوانند آماده پذیرش مسئولیت های بزرگ باشند و وظایفی را که اکنون سازمان جهادکشاورزی بر عهده دارد در دراز مدت بر عهده بگیرند. این شرکت ها می توانند در شهرستان ها انجمن تشکیل دهند و رییس انجمن می تواند نقش مدیر جهادکشاورزی کنونی را ایفا کند و این امید وجود دارد که با توجه به بخش خصوصی بودن رقابت در بین شرکت ها وجود داشته باشد و امورات به سرعت و دقت بیشتری انجام شود.
وی از طرح آزمایشی واگذاری برخی امورات در یکی دو شهرستان به بخش خصوصی خبرداد و گفت: با ارزیابی شرکت ها در سالجاری یک یا دو شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی به شرکت های خدمات مشاوره ای – فنی و مهندسی بخش کشاورزی واگذار خواهیم کرد. وی وجود این شرکت ها را موجب جرات پیدا کردن سازمان جهادکشاورزی برای واگذاری امور به بخش خصوصی دانست و افزود: امیدواریم شرکت ها آن قدر توانمند شوند تا وظایف جهادکشاورزی را به عهده بگیرند و همچنین تعاملی را هم با دیگر نهادها برقرار کنند تا دیگر خدمات دولتی در بخش کشاورزی را هم در روستاها بر عهده بگیرند.