خبرها


معاون سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان خبرداد؛ پایان برداشت لیمو در هرمزگان

مهندس علی نقی صالحی،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از پایان فصل برداشت لیمو در استان هرمزگان خبرداد.

مهندس علی نقی صالحی، از پایان فصل برداشت لیمو در استان هرمزگان خبرداد و گفت: فصل برداشت لیمو در استان هرمزگان از ابتدای خردادماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه داشته که امسال از 13 هزار سطح زیر کشت لیمو بیش از 174 هزار تن لیمو برداشت شده است.

وی با اشاره به برداشت لیمو در رودان و میناب تصریح کرد: در شهرستان رودان سطح زیر کشت لیمو بیش از 7 هزار و 800 هکتار بوده که در سالجاری بیش از 110 هزار تن لیمو برداشت شده، همچنین سطح زیر کشت شهرستان میناب 4 هزار هکتار بوده که 51 هزار تن محصول لیمو از باغات این شهرستان برداشت شده است همچنین مابقی تولید لیمو که بیش از 13 هزار تن می باشد، در دیگر شهرستان های استان به دست آمده است.

معاون سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان با اشاره به کاهش تولید لیمو نسبت سال گذشته اذعان داشت: با توجه به بروز بیماری جادوی جاروگر در استان در سال گذشته بیش از 3600 هکتار از باغات آلوده به بیماری جادوی جاروک حذف و پاکسازی شده که علت اصلی کاهش برداشت لیمو در سالجاری بوده است.

وی خشکسالی های مستمر را از دیگر عوامل کاهش تولید لیمو دانست و افزود: سال گذشته سطح زیرکشت لیمو بیش از 16 هزار و 600 هکتار بوده که از این میزان 224 هزارتن محصول لیمو برداشت شده است.

مهندس صالحی ضمن اشاره به حذف کانون های بیماری جاروک تشریح کرد: پس از حذف نقاط آلوده اقداماتی از قبیل مساعدت در استقرار و تجهیز سیستم آبیاری تحت فشار در باغات آسیب دیده امحا شده، مساعدت در تامین نهال غیرمیزبان متناسب با منطقه از قبیل مرکبات غیر از لیموترش همچون انبه، کنار، چیکو، گواوا، انواع پاجوش، نخیلات کشت بافتی از قبیل پیارم، برحی، توری، زاهدی، کریته و ... همچنین مساعدت به امحای باغات و جایگزینی باغات آلوده و مبتلا شامل حذف، ریشه کنی، تسطیح نسبی، نقشه برداری و تعیین محل گوده و طراحی احداث باغ جدید و حفر چاله جهت کشت نهال از جمله حمایت ها و مساعدت های انجام شده به باغدارانی است که باغات آنها به دلیل بروز بیماری جادوی جاروک امحا شده است.

معاون سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در پایان گفت: کشت تلفیقی سبزی و صیفی و زراعی در بین ردیف های درختان از برنامه های دیگر این سازمان است که می تواند در کوتاه مدت اقتصاد کشاورزان را تامین کند، در همین راستا مقرر شده در شهرستان های میناب، رودان، بندرعباس و حاجی آباد 600 هکتار کشت تلفیقی صورت بگیرد و جهت حمایت این طرح یارانه تامین بذر هم پرداخت خواهد شد.