خبرها


برداشت خرمای پیارم از اواسط مهرماه در حاجی آباد
به گزارش روابط عمومی جهادکشاورزی مهندس مجیدرضا پاکاری، مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از ادامه برداشت خرما از نخیلات استان هرمزگان خبرداد و میزان برداشت خرما را در استان را تا کنون بالغ بر 80 هزار تن دانست. مهندس مجیدرضا پاکاری، مدیر باغبانی جهادکشاورزی ضمن اشاره به ادامه برداشت خرما در استان گفت: 32 هزار هکتار در سطح استان زیرکشت ارقام مختلف خرما است که رقم پیارم هرمزگان مقام برتر کشوری و دنیا را با سطح 2 هزار هکتار در شهرستان حاجی آباد دارا است که از اواسط مهرماه برداشت این رقم آغاز و تا پایان آبانماه به طول خواهد انجامید، همچنین 20 هکتار رقم پیارم در شهرستان رودان و 3 هکتار در شهرستان بستک افزایش سطح زیرکشت داشته ایم که در سه تا چهارسال آینده بارور خواهند شد. اما در شرایط کنونی با 2 هزار هکتار سطح زیرکشت سالانه 6 هزار تن خرمای رقم پیارم از نخیلات حاجی آباد برداشت می شود.
 وی در خصوص دیگر ارقام مرغوب در سطح استان هم اذعان داشت: ارقام خاصویی،مهرداسنگ، خنیزی، گریته، مضافتی، هلیلی، آل مهتری، زاهدی، برحی، دیری و توری از دیگر ارقام نمونه خرماست که در سطح استان وجود دارد.
مدیر باغبانی جهادکشاورزی هرمزگان برداشت محصول خرما از نخیلات استان را از اوایل خردادماه تا پایان آبانماه دانست و افزود: برداشت خرما از شهرستان میناب با برداشت رقم آل مهتری آغاز و در نهایت در شهرستان حاجی آباد با برداشت ارقام پیارم و هلیلی به پایان می رسد. مهندس پاکاری میزان تولید محصول خرما را در امسال 130 هزارتن پیش بینی و تصریح کرد: سال گذشته هم میزان تولید خرما در استان 130 هزار تن بوده که در صورت مساعد شدن اقلیم و بارندگی مناسب انتظار افزایش تولید در این محصول حتمی است و سازمان در خصوص کنترل خشکسالی توانسته با جایگزینی ارقام و برنامه های مدیریتی و بهزارعی در عرصه توسط باغداران از کاهش میزان تولید محصول خرما جلوگیری کند. وی کرمان را از نظر سطح زیر کشت خرما اول برشمرد و ادامه داد: از نظر سطح زیر کشت استان هرمزگان دارای رتبه دوم کشوری و از نظر میزان تولید حائز رتبه سوم پس از استان های کرمان (جیرفت و کهنوج) و بوشهر است. وی نخیلات استان را دارای کشت آبی و دیم خواند و یادآور شد: از مجموع 32 هزار هکتار بیش از 30 هزار هکتار زیز کشت آبی و حدود 1900 هکتار به صورت کشت دیم است که در اثر خشکسالی با افت محصول مواجه شده است. در شهرستان بندرعباس 3 هزار و 567 هکتار آبی و 404 هکتار دیم، شهرستان خمیر 925 هکتار آبی و 270 هکتار دیم، شهرستان بستک یک هزار هکتار آبی و 170 هکتار دیم، شهرستان لنگه 526 هکتار آبی و 80 هکتار دیم، شهرستان جاسک 802 هکتار آبی و 180 هکتار دیم، حاجی آباد 4 هزار و 287 هکتار آبی، شهرستان قشم 203 هکتار آبی و 22 هکتار دیم و رودان 8 هزار و 431 هکتار آبی و 480 هکتار دیم زیر کشت محصول خرماست. وی در پایان شهرستان های حاجی آباد و رودان را تنها دارای سطح زیرکشت آبی دانست و افزود: شهرستان میناب با بیش از 48 هزار تن رتبه اول، شهرستان رودان با بیش از 39 هزار تن رتبه دوم و شهرستان حاجی آباد با 20 هزارتن رتبه سوم تولید محصول خرما است.