خبرها


گام بلند کارآفريني فارغ التحصيلان در بخش کشاورزي
معاون سازمان جهادکشاورزي استان هرمزگان خبرداد؛
گام بلند کارآفريني فارغ التحصيلان در بخش کشاورزي
مهندس جعفر صبوري پور، معاون سازمان جهادکشاورزي استان هرمزگان از اخذ سهميه 258 نفر در سالجاري و بکارگيري 135 نفر تا کنون از بين فارغ التحصيلان در بخش کشاورزي خبر داد.
به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي معاون سازمان جهادکشاورزي هرمزگان از به اخذ سهميه 258 نفر در سالجاري و به کارگيري 135 نفر تا کنون از بين فارغ التحصيلان در بخش کشاورزي خبر داد و گفت: هر چند ماموريت بخش کشاورزي تامين امنيت غذايي جامعه و دغدغه اصلي اين بخش تامين غذاي کيفي، سالم و در دسترس همه افراد در جامعه است، ولي با توجه به جمعيت جوان کشور و استان اشتغال يکي از دغدغه هاي اصلي نظام بوده و بخش کشاورزي با توجه به ظرفيت هايي که دارد به عنوان يکي از بخش هاي اقتصادي مي بايست نقش خود را در جذب افراد جوياي کار ايفا کند.
مهندس صبوري پور با اشاره به کارآفريني در بخش کشاورزي تصريح کرد: کارآفريني، ابتکار و نوآوري در ايجاد کسب و کارهاي جديد از طريق کشف فرصت ها و بهره گيري از منابع موجود تعريف شده و به عبارت ديگر کارآفرين ها ايده هاي نو را به محصول يا ارايه خدمات تبديل مي کنند و باعث ايجاد و افزايش بهره وري، ايجاد ثروت، کاهش فقر و بيکاري و ايجاد اشتغال مي شود ؛ کارآفريني يکي از مصاديق عملي اصلاح الگوي مصرف و بهره برداري بهينه از منابع موجود تلقي مي شود. وي ضمن اشاره به اينکه افراد کارآفرين متولد نمي شوند بلکه محيط مساعد، خلاق ، آموزش هاي کارآفريني و مهارت هاي کسب وکار مي تواند در ايجاد کارآفريني موثر باشند عنوان کرد: رويکرد سازمان جهادکشاورزي در بهره گيري ظرفيت هاي بخش کشاورزي در کارآفريني و ايجاد اشتغال توجه را به طرح هاي کوچک خانوار و کارگاهي داشته و به عنوان اشتغال مکمل فعاليت هاي بخش کشاورزي در راستاي جلوگيري از مهاجرت نيروي مازاد بخش کشاورزي از روستا به شهر و اشتغال آنان در واحدهاي خانگي و کارگاهي در روستا را در دستور کار خود قرار داده است.
معاون سازمان جهاد کشاورزي ويژگي هاي کارآفريني در بخش کشاورزي را تشريح کرد و اذعان داشت: بخش کشاورزي استان سنتي تا نيمه صنعتي است و عمدتاً کاربر است تا سرمايه بر، در همين راستا گواه اين مساله سرانه اشتغال پايين در بخش کشاورزي است که اگر در بخش صنعت 50 تا 40 ميليون تومان براي ايجاد هر شغل لازم است در بخش کشاورزي با توجه به تنوع فعاليت ها سرانه اشتغال حدود 20 ميليون تومان است اين بخش مبتني بر مزيت هاي طبيعي مناطق که به صورت لکه اي در جاي جاي استان پراکنده است و بنابراين اشتغال را به پايين ترين سطوح مناطق روستايي و محروم مي برد و يک عدالت اجتماعي در ايجاد زمينه هاي اشتغال و کارآفريني بوجود مي آورد و مي توان گفت کارآفريني در بخش کشاورزي سهم اشتغال روستاييان از شغل در جامعه است.
وي در ادامه يادآور شد: بخش کشاورزي به دليل تنوع فعاليت از دامداري و فعاليت هاي آبخيزداري در خط الراس تا شيلات و بهره گيري از دريا و در ميان بند هم زراعت و باغباني و صنايع تبديلي با فرهنگ جامعه روستايي با 53 درصد جمعيت استان و عمده شهرهاي کوچک و شهرهاي ساحلي قرين بوده و قابليت بسيار بالايي در جذب سرمايه و ايجاد اشتغال را داراست.
صبوري پور در ادمه تصريح کرد: با توجه به ويژگي هاي مذکور معتقديم که توجه به سرمايه گذاري در جامعه روستايي و بخش کشاورزي يکي از مهمترين مسيرهاي ايجاد اشتغال مولد، کم هزينه و عدالت محوري براي استان خواهد بود. وي ضمن اشاره به نامگذاري امسال به سال کشاورزي توسط مهندس صاحب محمدي استاندار محترم استان يادآور شد: بر محوريت کشاورزي در برنامه پنجم توسعه بارها توسط رياست محترم جمهور تاکيد شده و اين بخش مي تواند هم در ماموريت اصلي خود يعني تامين امنيت غذايي و هم تامين امنيت شغلي جامعه به جايگاه واقعي خود نزديک شود.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد کشاورزي ادامه داد: اين سازمان و دستگاه هاي تابعه شيلات و منابع طبيعي يکي از دستگاه هاي اصلي توليد کار است که ساليانه بيش از 70 تا 80 ميليارد تومان از منابع مختلف استاني وملي را در قالب طرح هاي تملک دارايي هاي سرمايه اي در جهت احداث سد و بند، اجرا و تجهيز آبياري تحت فشار و پروژه هاي اسکله هاي صيادي موجب ايجاد اشتغال موقت در فعاليت هاي عمراني را ايجاد مي کند.
وي در ادامه اذعان داشت: مبحث اصلي اشتغال در بخش کشاورزي مربوط به منابع تسهيلاتي است که ساليانه به طور متوسط 25 تا 30 ميليارد تومان تسهيلات در بخش کشاورزي در تلفيق با سرمايه هاي کارآفرينان، اشتغال قابل توجهي ساليانه تا حدود 1500 نفر ايجاد مي کند که بنگاه هاي زود بازده از مصاديق عمده اين اشتغال آفريني است.
صبوري پور ضمن اشاره به واگذاري تصدي گري دولت به بخش خصوصي يادآور شد: ساليانه بيش از 200 نفر ازفارغ التحصيلان بخش کشاورزي در قالب شرکت هاي خدمات مشاوره اي ساماندهي شده و به عنوان ناظرين مزارع و باغات، کارشناسان شبکه مراقبت و اصلاح نژاد دام به کار گرفته مي شوند. همچنين در قالب طرح کارورزي ساليانه تعداد قابل توجهي مشغول به کار شده به طوري که در سال گذشته 90 نفر و در سالجاري 258 نفر سهيمه اخذ که تا کنون 135 نفر در واحدهاي مرتبط با بخش کشاورزي به کارورزي و تمرين کارآفريني به کار گرفته شده اند.
وي در پايان مدت دوره کارورزي را 11 ماه دانست و افزود: در اين طرح کاورز و کارفرما مي توانند از تجربيات يکديگر استفاده کنند و کارورز از تجربه فضاي کار و کارفرما نيز از علوم و دانش دانشگاهي روز فارغ التحصيل بهره مند گردد و در نهايت کارورز با تلفيق تجربه و آموزش هاي دانشگاهي مي تواند به عنوان کارآفرين وارد بازار کار گردد و نگاهش نيز نسبت به فضاي کار عميق تر و ملموس تر شود.