خبرها


حمایت مالی برای استقرار ۵۷۵۰ هکتار از اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار

      مهندس محمد امین خیاط، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی از حمایت مالی برای 5750 هکتار از اراضی استان برای استقرار آبیاری تحت فشار در استان هرمزگان خبرداد.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی از حمایت مالی برای 5750 هکتار از اراضی استان برای استقرار آبیاری تحت فشار در استان خبرداد و گفت: در راستای حمایت و توسعه بخش کشاورزی هرمزگان و در راستای کاهش آثار خشکسالی در حال حاضر 5750 هکتار از اراضی استان با حمایت صندوق توسعه بخش کشاورزی در حال انجام و استقرار آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.
وی در خصوص تسریع در استقرار این سیستم عنوان کرد: با حمایت این صندوق کشاورزان نیاز به مراجعه به بانک جهت اخذ تسهیلات نداشته و می توانند با مراجعه به این صندوق جهت راه اندازی و خوداجرایی سیستم آبیاری تحت فشار از این صندوق تسهیلات بلاعوض دریافت کنند.
خیاط در خصوص میزان این حمایت هم یادآور شد: به ازای اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار قطره ای حداکثر معادل 14 میلیون ریال و بارانی و سایر روش های آبیاری 10 میلیون ریال در حال حاضر به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان جهت استقرار این سیستم قرار می گیرد.
مدیرعامل صندوق حمایت ازتوسعه بخش کشاورزی در خصوص چگونگی دریافت این تسهیلات هم اذعان داشت: کشاورزان ضمن  ارایه درخواست به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مربوطه و پس از انجام طرح و نقشه برداری از پروژه با انتخاب پیمانکار از بین پیمانکاران مجاز واجد شرایط که صلاحیتشان توسط مدیریت آب و خاک به تایید رسیده باشد، می توانند پروژه خود را با کمک این تهسیلات به اتمام برسانند.
خیاط با اشاره به استقبال بسیار مناسب کشاورزان از آبیاری تحت فشار تصریح کرد: در حال حاضر 394 پروژه در کل استان توسط صندوق استان در شرف انجام شدن است که مساحتی بالغ بر 5750 هکتار از بهترین و مرغوبترین اراضی استان را شامل می شود و از این تعداد شهرستان های بندرعباس 156 پروژه به مساحت 2054 هکتار، میناب 73 پروژه به مساحت 1038 هکتار، رودان 62 پروژه به مساحت 895 هکتار، حاجی آباد 27 پروژه به مساحت 704 هکتار، بندرخمیر30 پروژه به مساحت 635 هکتار، بستک 14 پروژه به مساحت 153 هکتار، بندرلنگه 10 پروژه به مساحت 111 هکتار و پارسیان 22 پروژه به مساحت 160 پروژه در حال عملیاتی شدن و استقرار این سیستم قرار گرفته است.
این مقام مسئول در خصوص ظرفیت حمایت این صندوق هم تشریح کرد: با توجه به حمایت سازمان جهادکشاورزی از این پروژه و استقبال کشاورزان از سیستم آبیاری تحت فشار با توجه به ظرفیت به وجود آمده این صندوق توان حمایت از 15 هزار هکتار برای استقرار آبیاری تحت فشار در سال جاری را دارد.
وی در پایان یادآور شد سیستم آبیاری تحت فشار می تواند راندمان مصرف آب را تا 70 درصد افزایش دهد و همچنین با استقرار این سیستم فرآیندهای کوددهی سهولت پیدا خواهد کرد.