خبرها


برداشت پسته از باغات حاجی آباد
مهندس محمود غفوری، کارشناس باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از برداشت محصول پسته از باغات حاجی آباد خبرداد.
کارشناس باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از برداشت محصول پسته از باغات حاجی آباد خبرداد و گفت: در بیش از 400 هکتار از باغات شهرستان حاجی آباد درخت پسته وجود دارد که از این میزان 279 هکتار بارور است و عملکرد حدود 5/ 1 تنی در هکتار را داراست که مجموعاً 418 تن محصول به طور سالانه برداشت می شود.
مهندس غفوری در ادامه تصریح کرد: این باغات در شمال شهرستان حاجی آباد در مناطق دهستان و خوشنآباد واقع شده و در سال جاری تنها 10 هکتار افزایش سطح زیر کشت داشته ایم. وی در خصوص ارقام کاشت شده پسته هم عنوان کرد: ارقام کله قوچی و کرمانی در حاجی آباد کشت شده و گل دهی آنها از نیمه اول فروردین آغاز و برداشت پسته هم از اوایل مردادماه آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.
وی همچنین در خصوص عوامل محدودکننده کشت پسته هم اذعان داشت: شوری بالای 4000 هزار ای سی در آب و بالای 8 ای سی در خاک و همچنین وجود لایه های سخت خاک، شوری و قلیائیت خاک و بالابودن سطح سفره های کاذب آب از عوامل محدودکننده کشت این محصول به شمار می روند.
گفتنی است پسته منشا آسیای مرکزی دارد و در ناحیه شرقی ایران و کشورهای افغانستان و ترکمنستان کشت می شود و دارای قدمتی بیش از 4 هزار سال است. کشت و کار این محصول در ایران به صورت تجارتی حدودا از سال سوم هجری قمری آغاز و پس از ظهور اسلام اولین بار در قم و در اواخر قرن پنجم به دامغان و سپس به قزوین برده شد و حدود 200 سال قبل به استانهای اصفهان، یزد، کرمان و هرمزگان هم آورده شد.