خبرها


مبارزه با آفت پسیل از دهه سوم شهریور در باغات هرمزگان
      مهندس علی نقی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از مبارزه با آفت پسیل آسیایی مرکبات در دهه سوم شهریور ماه خبرداد.
مهندس صالحی در خصوص این آفت اذعان داشت: آفت پسیل آسیایی مرکبات از جمله آفات مهم و خطرناک مرکبات است که علاوه بر خسارات مستقیم، ناقل یکی از خطرناکترین بیماری های مرکبات به نام «میوه سبز مرکبات» یا «گرینینگ» است. وی در ادمه افزود: این آفات با ترشح سم از طریق بزاق و با تغذیه از شیره گیاهی باعث کاهش رشد و پیچیدگی جوانه های جدید، کاهش رشد جوانه های انتهایی، بدشکلی، پیچیدگی برگها  و نهایتاً کاهش محصول می شود.
معاون سازمان جهادکشاورزی افزود: در حال حاضر این آفت در سطحی بالغ بر 6 هزار هکتار از باغات مرکبات استان پراکنش دارد که بیشترین سطح گسترش را در شهرستان های میناب و رودان به خود اختصاص داده است. وی در خصوص مبارزه و سمپاشی این آفت هم تصریح کرد: کنترل این آفت با استفاده از سموم حشره کش امکان پذیر است که مقدمات آن برای یک نوبت سمپاشی فراهم گشته است. سمپاشی این سطوح به صورت مشارکتی با باغداران انجام می پذیرد، بر همین اساس تامین سم مورد نیاز به عهده سازمان جهادکشاورزی و تامین نیروی انسانی جهت سمپاشی به عهده باغداران منطقه خواهد بود. وی در پایان شروع مبارزه با آفت و شروع عملیات جهت کنترل آین آفت را دهه سوم شهریورماه دانست.