خبرها


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان خبرداد؛اولین کشت علوفه سورگوم در اراضی زیر سد جگین
مهندس علی نقی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از کشت علوفه سورگم در در اراضی زیر سطح سد جگین برای اولین بار خبرداد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از کشت علوفه سورگم در در اراضی زیر سطح سد جگین برای اولین بار خبرداد و گفت: اراضی زیر سد جگین بالغ بر 2100 هکتار است که امسال قریب به 1900 هکتار از آن زیر کشت می رود که در سال زراعی که در پیش داریم 300 هکتار از آن به کشت علوفه اختصاص خواهد یافت.
صالحی در ادامه اذعان داشت: مقدمات کشت برای بیش از 100 هکتار علوفه سورگم در شهریور ماه در نظر گرفته شده بود که با توجه به تغییر آب و هوایی که در هفته پایانی مردادماه رخ داد کشت این علوفه آغاز گردید که تا کنون بالغ بر 10 هکتار علوفه سورگم کشت شده و روزانه این سطح در حال افزایش است. معاون سازمان جهادکشاورزی در خصوص مزیت های علوفه سورگم هم عنوان کرد: سورگم به شوری آب و خاک و در شرایط کم آبی مقاوم و قابلیت رشد دارد و در شرایط معمولی استان بالغ بر 140 تن علوفه در هر هکتار تولید می گردد که این میزان در شرایط مطلوب تا 230 تن در هکتار افزایش می یابد.
صالحی در خصوص اهمیت این کشت هم تصریح کرد: با توجه به قیمت فروش این محصول می توان در هر هکتار بالغ بر 9 میلیون تومان درآمد ناخالص برداشت کرد که در شرایط خشکسالی استان می تواند راهگشای بخش کشاورزی باشد که تولیدکنندگان بخش زراعت و بخش دام از این طرح بهره مند خواهند شد. وی در پایان رشد سورگوم را سریع برشمرد و یادآورشد: دوره  رشد سورگوم حدود 50 روز است و می توان در سال بین 3 تا 4 چین از این محصول داشت و در هر چین باتوجه به شرایط بین 50 تا 80 تن محصول برداشت کرد. گفتنی است محصول این گیاه به صورت علوفه سبز، خشک و سیلو شده جهت مصارف دامی قابل بهره برداری است.