خبرها


معاون سازمان جهادکشاورزی هرمزگان خبرداد؛آغاز کنترل غیرشیمیایی آفات در مزارع گوجه فرنگی

مهندس علی نقی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از آغاز مبارزه غیرشیمیایی با آفات در مزارع گوجه فرنگی استان هرمزگان خبرداد.
مهندس صالحی از آغاز مبارزه غیرشیمیایی با آفات در مزارع گوجه فرنگی استان هرمزگان خبرداد و گفت: استان هرمزگان با سطحی قریب به 40 هزار هکتار صیفی و سبزیجات از جمله مناطق مهم کشت خارج از فصل کشور به شمار می رود که در این بین گوجه فرنگی با سطحی در حدود 15 هزارهکتار با عملکرد حدود 27 تن در هکتار از مهمترین محصولات استان به حساب می آید. وی ضمن اشاره به اینکه مصرف تازه خوری در این محصولات یادآورشد: وجود باقیمانده سموم بر روی این محصولات و انجام حداقل10 الی 15 نوبت سمپاشی، لزوم انجام مبارزه غیرشیمیایی به منظور تولید محصول سالم و کاهش مصرف سموم و در نتیجه کنترل پایدار آفات به دلیل خاصیت خود اتکایی کنترل بیولوژیک را امری اجتناب ناپذیر میکند.
وی بازگرداندن تعادل به اکوسیستم را دلیل این طرح دانست و افزود: اجرای عملیات کنترل غیرشیمیایی در استان علیه آفات گوجه فرنگی در سالهای اخیر با تولید و رهاسازی زنبور پارازیتوئید براکون در سطح 600 هکتار از مزارع گوجه فرنگی و از سال 81 سالانه در سطح 100 هکتار رهاسازی صورت گرفته و طی دوسال اخیر رلهاسازی به 150 هکتار رسیده است.
صالحی در خصوص فعالیت های در دست اقدام هم اذعان داشت: در سالجاری رهاسازی در سطح 3 هزارهکتار با استفاده از زنبور براکون و زنبور تریکوگراما علیه پروانه هلیوتیس برای اولین بار در مزارع گوجه فرنگی بندرعباس، رودان، میناب، پارسیان و خمیر در دست اقدام است.