خبرها


مدیر صنایع کشاورزی و مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی خبرداد؛افزایش ۸ واحد صنایع تبدیلی خرما در هرمزگان
مهندس علیرضا پرویزی، مدیر صنایع کشاورزی و مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان از فعالیت  15واحد صنایع تبدیلی خرما در استان خبرداد و گفت: از 58 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی که در استان مشغول فعالیت هستند، 15 واحد آن در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما مشغول فعالیت هستند که تا پایان تابستان امسال بیش از 36 هزار تن خرما در این کارگاه ها فرآوری و یا بسته بندی خواهد شد که 30 درصد میزان تولید خرما را در استان در برمی گیرد. همچنین از 15 واحد فعال در استان تعداد 9واحد توسط سازمان جهادکشاورزی و 6 واحد توسط سازمان صنایع و معادن به بهره برداری رسیده است.
وی همچنین در خصوص اشتغالزایی این صنایع هم تصریح کرد: بیش از 394 نفر در این صنایع مشغول فعالیت هستند و برای راه اندازی این صنایع بیش از 67 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است. تاکنون 9 واحد در راستای بسته بندی خرما، 3 واحد در حوزه فرآوری خرما، 2 واحد تولیده شیره خرما و یک واحد سردخانه در حوزه تولیدات تبدیلی و تکمیلی محصول خرما مشغول فعالیت هستند. مدیر صنایع و مکانیزاسیون ضمن اشاره به مجموعه های در حال تاسیس هم گفت: 8 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی دیگر در استان در حال راه اندازی است که با پایان یافتن این پروژه ها بیش از 144 نفر مشغول به کار خواهند شد و بیش از 12 هزار تن محصول خرما جهت فراوری جذب این کارگاه ها خواهند شد که معادل 30 درصد جذب کنونی خواهد بود.
مهندس پرویزی همچنین در خصوص مسائل ومشكلات توسعه صنايع تبديلي خرما اذعان داشت: بالا بودن هزينه هاي توليد، بالا بودن سود تسهيلات بانكي وسهل الوصول نبودن اخذ تسهيلات (خصوصا سرمایه در گردش)، عدم وجود شركتهاي سازنده ماشين آلات دراستـــان، طولاني شدن مدت زمان اجرا به دلايل بالا و افزایش هزینه ها به دلیل تورم  و هزينه هاي گزاف ناشي از تعرفه برق صنعــتـي از جمله مواردی است که سرمایه گزاران با آن دست به گریبان هستند.
وی به بازاریابی این محصولات هم اشاره کرد و تصریح کرد: عدم ترويج فرهنگ مصرف داخلي خرما وناكافي بودن   حمايتها ي صادراتي، عدم توانایی واحد های کوچک صنایع تبدیلی خرمادر راه اندازی واحد تحقیق وتوسعه R&D، عدم تفاوت قيمت خرماي بسته بندي شده در واحد صنايع تبديلي باواحدهاي سنتي واجباري نبودن استاندارد خرما، عدم توانايي واحدهاي كوچك صنايع تبديلي خرما درتوسعه تبليغات وبازاريابي و عدم توانایی واحدهای کوچک در تامین هزینه های شرکت در نمایشگاههای داخلی وخارجی هم مواردی است که می توان با مرتفع کردن آن مشکلات را از پیش روی این صنایع برداشت.
مهندس پرویزی در خصوص راهکارهای رفع این موانع هم یادآور شد: اجرایی کردن طرح گنجاندن خرما درجيره غذايي دانش آموزان همراه شير،مصوبه هيئت دولت دراستان، اعطاي تسهيلات با سود وكارمزد کمترویا حداقل با شرایط آسانتربه واحــدهاي صنايع تبديلي خرما(در قالب طرح خرید توافقی خرما)، تامین بخشی از هزینه های شرکت درنمایشگاهها به صورت یارانه درقالب موافقتنامه های هزینه ای،  تشکیل خوشه صنعتی  وکنسرسیوم خرما از کشاورز تا صادر کننده و استفاده از برند واحد و معتبر و همچنین شمول استاندارد اجباری بر خرما  و حمایت وتشویقهای لازم در زمینه استانداردهای ملی وبین المللی در محصول خرما از مواردی است که می تواند این صنعت را شکوفا کند.