خبرها


مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان خبرداد؛پاکسازی کانون های آلوده به بیماری جاروک لیموترش
مهندس علی عامری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از پاکسازی 3 هزار و 600 هکتار از کانون های بیماری جاروک لیموترش در سال گذشته خبرداد.
عامری با اشاره به این مطلب که پاکسازی درختان بیمار نقش مهمی در جلوگیری از پراکنش بیماری به مناطق سالم را دارد، گفت: در سال گذشته در 600 هکتار ارقام مقاوم به بیماری جاروک نسبت به احداث باغات جدید اقدام و بخشی نیز محصولات سبزی و صیفی کشت گردیده است که در استمرار تولید محصولات کشاورزی، حفظ و ایجاد اشتغال نقش بسزایی را ایفا کرده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی در خصوص پیش بینی مقابله با بیماری در سالجاری هم تصریح کرد: در سال جاری مدیریت این بیماری بصورت منسجم تر و برنامه ریزی دقیقی تهیه و در دست اجراست که پیش بینی می گردد در سطح 2 هزار هکتار از کانون های آلوده به بیماری پاکسازی صورت گیرد و در راستای جایگزینی هم در سطح 3 هزار هکتار از باغات امحا شده ارقام غیرمیزبان بیماری نظیر پرتقال، نارنگی، انبه پیوندی، چیکو، کنار پیوندی، محصولات سبزی و صیفی و گیاهان علوفه ای جایگزین شود.
وی در خصوص راهکارهای دیگر مقابله با جاروک اذعان داشت: کنترل شیمایی ناقل بیماری در سطح 4 هزار هکتار در سالجاری در دستور کار است، همچنین در سال گذشته قریب 120 هزار انواع نهال شناسنامه دار سالم و گواهی شده جهت جایگزینی بین باغداران توزیع شده است.
عامری با تاکید بر اینکه استان با وجود این بیماری همچنان با تولید 224 هزار تن محصول در رتبه اول کشوری قرار دارد، افزود: برای مقابله بهتر با این بیماری به کشاروزان توصیه می شود که در پاکسازی باغات مبتلا به بیماری جاروک مشارکت داشته و در صورت نیاز به کاشت از نهال های سالم گواهی شده و عاری از بیماری استفاده کنند، همچنین از انتقال انواع چوب و نهال از مناطق مبتلا به مناطق سالم خودداری کنند.
مدیر حفظ نباتات از انجام طرح های تحقیقاتی هم خبرداد و افزود: بیش از 56 طرح تحقیقاتی در دست اقدام است که امید می رود قریب 17 طرح تحقیقاتی تا پایان سال 88 به پایان برسد که از مهترین نتایج پیش رو می توان به شناسایی زنجرک ناقل بیماری و شناسایی برخی منابع مقاوم یاد کرد، همچنین در همین راستا طرح مدیریت بیماری جاروک شامل؛ عملیات پاکسازی و حذف کانون های آلوده، جایگزینی با ارقام غیرمیزبان از جمله پرتقال، نارنگی، انبه، چیکو و نخیلات در حال اجراست.
عامری به مصوبه سفر دور دوم هیات دولت به استان هرمزگان اشاره کرد و عنوان کرد: در سفر دور دوم ریاست محترم جمهور به استان مقرر شد که از سال 1387 تا پایان سال 1391 سالانه 5/ 2 میلیارد تومان سالیانه جهت انجام تحقیقات، حذف و جایگزینی و مدیریت بیماری هزینه شود که تا پایان این برنامه 5/ 12 میلیارد تومان در این خصوص توسط دولت هزینه خواهد شد.