خبرها


مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی پیش بینی کرد؛افزایش سطح زیرکشت علوفه در سالجاری
مهندس کوروش صادقی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان میزان سطح زیرکشت انواع علوفه در استان هرمزگان در سالجاری با پیشرفت چشمگیری روبرو خواهد شد.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی ساماندهی دامداری های کوچک روستایی را یکی از اولویت های مهم سازمان جهادکشاورزی هرمزگان دانست و تصریح کرد: با توجه با ساماندهی دامداری های کوچک روستایی تامین علوفه و تغذیه دام از اهمیت بسزایی برخوردار است که این مدیریت برای تامین تغذیه دام در جهت ارتقای این طرح برنامه های مدونی دارد.
وی ضمن اشاره به برنامه های در دست اقدام این مدیریت افزود: طرح کشت علوفه بین باغات مرکبات و نخیلات از برنامه هایی است که هزینه چندانی برای کشاورزان به همراه نخواهد داشت و از طرفی این امکان برای کشاورزان فراهم می شود که در کنار باغبانی به زراعت پرداخته و در یک مکان دو محصول مختلف برداشت کنند، این طرح با توجه به خشکسالی از توجیه مناسبی برخوردار است. مهندس صادقی با توجه به امحای باغات دچار بیماری جاروک افزود: پس از امحای باغات بیمار می توان ضمن کاشت مجدد ارقام اصلاح شده درختان لیمو در بین درختان، علوفه کاشت تا کشاورزان در مدت دوره رشد تا محصول دهی مرکبات از طریق کشت علوفه درآمد داشته باشند. وی میزان کشت علوفه در سال گذشته را 2800 هکتار دانست و اذعان داشت: کشت ارقام علوفه ای نظیر سورگوم، یونجه، جو، ارزن، ذرت علوفه ای و سایر محصولات علوفه ای در استان به طور سالانه کشت می شود که بیشترین میزان سطح زیرکشت مربوط به جو با 1200 هکتار است، همچنین یونجه با 850 هکتار، سورگوم با 481 و ذرت علوفه ای با 150 هکتار در رتبه های بعدی قرار دارند.
صادقی در خصوص میزان تولید علوفه در سال گذشته هم گفت: در سال گذشته بیش از 47 هزار تن برداشت علوفه در استان داشته ایم که با احتساب میزان تولید 360 هزارتن(نیاز به اصلاح) کاه از مزارع گندم و جو و سایر محصولات سبزی و صیفی استان میزان تولید علوفه در سال گذشته به 410 هزار تن می رسد.  مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی حاجی آباد را داری بیشترین سطح زیرکشت دانست و افزود: حاجی آباد با بیش از 842 هکتار سطح زیر کشت بیش از 64 هزارتن تولید داشته است؛ همچنین رودان، میناب در رده های بعدی سطح زیر کشت و تولید علوفه در استان هستند. این مقام آگاه سورگوم را در بین انواع علوفه دارای اولویت بیشتری برای افزایش سطح زیرکشت دانست و عنوان کرد: سازگاری بالا با اقلیم و آب و خاک در گیاه سورگوم نقطه قوت این گیاه است چراکه با توجه به محدودیت آبی استان این گیاه از نیاز پایین آبی برخوردار است، همچنین این گیاه به راحتی در مناطق گرم و خشک رشد می کند و این امکان وجود دارد که در تمام طول سال از این گیاه برداشت محصول صورت گیرد.
صادقی در پایان رشد سورگوم را سریع برشمرد و یادآورشد: دوره  رشد سورگوم حدود 50 روز است و می توان در سال بین 3 تا 4 چین از این محصول داشت و در هر چین باتوجه به شرایط بین 50 تا 80 تن محصول برداشت کرد که امید این می رود که در سال در هر هکتار بین 150 تا 180 تن محصول سورگوم از مزارع برداشت صورت بگیرد. گفتنی است محصول این گیاه به صورت علوفه سبز، خشک و سیلو شده جهت مصارف دامی قابل بهره برداری است.