خبرها


مدیر زراعت جهادکشاورزی هرمزگان خبرداد؛ آغاز اصلاح الگوی مصرف بذر در محصولات سبزی و صیفی
مهندس کورورش صادقی، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از اصلاح الگوی مصرف بذر در محصولات سبزی و صیفی با استفاده از کشت نشاء مکانیزه خبر داد.
مهندس کورورش صادقی در این زمینه گفت: سالانه بیش از 50 هزار هکتار از اراضی استان به کشت سبزی و صیفی اختصاص می یابد که از این سطح حدود 70 درصد آن معادل 35 هزار هکتار کشت نشاء به شیوه سنتی انجام می شود. با اجرای این طرح ضمن صرفه جویی ریالی، گام مثبتی در صرفه جویی آب با حذف دو نوبت آبیاری، تامین و تکمیل خلاء تولید در محصولات اساسی چون گوجه فرنگی در ماه های آبان و آذر با توجه به زودرسی 15 روزه این بذور برداشته می شود.
مدیر زراعت جهادکشاورزی از اجرای طرح کشت نشاء مکانیزه در سال جاری خبرداد و تصریح کرد: هدف اصلی این طرح استفاده بهینه، اصلاح الگوی مصرف و بالابردن کارآیی نهاده ها در جهت رسیدن به عملکرد مناسب است که مبنای آن کشت مناسب به منظور جلوگیری از به هدر رفتن عوامل تولید و بالارفتن اقتصاد کشاورزان است.
وی اذعان داشت:این طرح در سالجاری در یک هزار هکتار به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد که پیش بینی می شود مصرف بذر در یک هکتار از 125 هزار دانه به 17 هزار دانه کاهش پیدا کند که به همین سبب هزینه بذر از یک میلیون تومان به 136 هزارتومان می رسد، مکانیزه کردن کاشت بذر هرینه ها را تا یک هفتم کاهش خواهد داد،در همین راستا شاهد کاهش 846 هزار تومانی هزینه بذر در هر هکتار هستیم.
وی در پایان بذور استفاده شده در این طرح را دارای مزیت های زودرس، مقاوم به بیماری های ویروسی، بازارپسندی و عملکرد بالا دانست.