خبرها


مدیر زراعت جهادکشاورزی هرمزگان توصیه کرد؛ کشت کنجد جایگزین ذرت شود
مهندس کوروش صادقی مدیر زراعت سازمان جهادکشاوزی استان هرمزگان از کشت ذرت در مزارع این استان خبرداد.
مهندس کوروش صادقی گفت: در بیش از 7 هزار هکتار از اراضی استان کشت ذرت وجود دارد که سال گذشته 53 هزار و 625 تن محصول ذرت از این مزارع برداشت شده است.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ضمن اشاره به این مطلب که فصل کشت ذرت از اوایل تیرماه تا اوایل شهریورماه ادامه دارد، تصریح کرد: بخش اعظم کشت ذرت در شهرستان حاجی آباد با سطح زیر کشت 7 هزار هکتار است که 98 درصد محصول ذرت استان را به خود اختصاص داده است و مابقی این تولید در شهرستان های رودان و میناب صورت می گیرد.
وی از برداشت ذرت از اوایل آذرماه خبرداد و تصریح کرد: با توجه به افت سطح ایستایی آب های زیرزمینی در سطح دشت های استان به کشاورزان توصیه می شود با تغییر الگوی کشت به دلیل نیاز بالای ذرت به آب، کشت کنجد را در دستور کشت خود قرار دهند.
صادقی با اشاره به خشکسالی های اخیر در سطح کشور و استان هم افزود: پیشنهاد می شود با توجه به حمایت های مالی بلاعوض سازمان در استقرار سیستم آبیاری تحت فشار کشاورزان این فرصت را مغتنم بشمارند و با روی آوردن به این طرح و بکارگیری این سیستم ضمن استفاده از تکنولوژی، مصرف آب را تا 70 درصد کاهش و با استقرار این سیستم از فوایدی همچون کوددهی راحت و کاهش رویش علف های هرز بهره مند شوند.
وی همچنین ضمن توصیه به کشاورزان برای کشت کنجد به جای ذرت ادامه داد: از مزیت های کشت کنجد می توان به نیاز نداشتن به شخم، نیاز آبی پایین، دوره رشد کوتاه، هزینه های تولید پایین و مقاوم بودن در مورد بیماری ها و آفات نام برد که از جمله عوامل مثبت در کشت کنجد محسوب می شوند.