خبرها


مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خبر داد، افزایش ۲۸ درصدي برداشت گندم در هرمزگان
مهندس کوروش صادقی، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از پایان برداشت گندم از اراضی استان هرمزگان خبرداد و گفت: سالانه حدود 14 هزار و 500 هکتار از اراضی استان زیرکشت گندم می روند که امسال 51 هزار و 500 تن گندم و 2500 تن بذر گندم از این اراضی برداشت شد که در مجموع برداشت نهایی گندم در استان به 54 هزار تن رسید، این در صورتی است که سال گذشته از همین میزان اراضی زیر کشت 42 هزار تن گندم برداشته شده که امسال شاهد رشد 28 درصدی در تولید گندم در استان هرمزگان بوده ایم. مهندس صادقی شهرستان حاجی آباد را دارای بیشترین سطح زیر کشت گندم استان دانست و افزود: حاجی آباد با 12 هزار 800 هکتار، 90 درصد اراضی زیرکشت گندم را به خود اختصاص داده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: میانگین برداشت گندم در امسال 7/3 تن در هکتار بود که در قیاس با سال گذشته که 9/2 تن در هکتار بوده شاهد افزایش 800 کیلویی در هکتار با رشد 28 درصد هستیم. وی در ادامه گفت: بارندگی های به موقع، اعمال مدیریت های مختلف مزرعه ای و مبارزه با علف های هرز و آفت سن گندم از جمله عواملی است که در رشد تولید تناژ گندم در سالجاری تاثیر بسزایی داشته است.

مهندس صادقی مراحل کشت گندم را در استان هدفمند و با برنامه اعلام کرد و اذعان داشت: در سال زراعی که گذشت با استفاده از 16 نفر کارشناس مجرب نظارت بر اراضی زیرکشت گندم دنبال شد. وی از اجرای پروژه های آرمانی در مزارع گندم خبرداد و اضافه کرد: در سطح هزار هکتار از اراضی زیرکشت گندم سازمان تمام امکانات خود را جهت ارتقای بهره وری در منطقه شمیل و طارم هر کدام 500 هکتار تجمیع کرد تا بتواند به راندمان قابل قبولی دست پیدا کند.

مهندس صادقی از اجرای پروژه بهزراعی در اراضی استان هم خبرداد و تصریح کرد: در سطح 3هزار و 200 هکتار عملیات به زراعی انجام شده که آزمون خاک از 354 نمونه، ساماندهی بذر خود مصرفی، مساعدت در توسعه روش های شیمیایی علف های هرز سمج، مساعدت در اصلاح سم پاشی های بوم دار پشت تراکتوری، مساعدت در اصلاح دستگاه های خطی کار، بذرکاری، خردکردن بقایای گیاهی، مساعدت در استفاده از کودهای ریزمغذی، آلی و مساعدت در اصلاح روش های آبیاری و اعزام چهار گروه برداشت تخصصی به اراضی زیر کشت گندم از اهم فعالیت هایی بود که در سال زراعی جاری موجب رشد تولید گندم در استان شد.