خبرها


به همت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان صورت گرفت؛ برگزاری همایش فرهنگ و مدیریت جهادی
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان همایش فرهنگ و مدیریت جهادی با حضور سیدنصیر سیدمحمدی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، سردار علیرضا افشار معاون اجتماعی وزارت کشور، محمد نصوری معاون برنامه ریزی استانداری هرمزگان و کشاورزان نمونه استان در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

جهاد؛ زدودن محرومیت ها از جامعه

در این مراسم که با هدف ارایه نقش جهاد در دفاع مقدس، سازندگی و توسعه بخش کشاورزی و همچنین تجلیل از نمونه های برتر بخش کشاورزی برگزار شد؛ سید نصیر سید محمدی، رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته جهاد کشاورزی گفت: در 27 خردادماه 1358 جهادسازندگی به دستور بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تاسیس شد. تاسیس جهاد در راستای زدودن محرومیت از روستاها و پرکردن فاصله فقر بین جامعه شهری و روستایی کشور بود. همه مردم به دستور رهبر عظیم الشان انقلاب لبیک گفتند و در تاسیس جهادسازندگی دست به دست هم دادند.

وی جهاد سازندگی را در روستاها همراه با عمران و آبادانی دانست و افزود: با شروع جنگ تحمیلی جهاد به عنوان یکی از پایه های اساسی مهندسی جنگ وارد عرصه شد و در مدت کوتاهی با استفاده از امکانات محدودی که از قبل برای عمران روستاها در دست داشت، مهندسی جنگ را پیش برد تا جایی که حضرت امام(ره) به جهادگران لقب سنگرسازان بی سنگر را دادند.

جهاد؛ ناجی روستاها

مهندس سید محمدی کشاورزی را عامل پایداری اقتصاد و توسعه دانست و اضافه کرد: جهاد سازندگی به تدریج توانست قابلیت های خودش را به نمایش بگذارد و از همان ابتدا وقتی به روستایی وارد می شد، از آب آشامیدنی تا بهداشت روستایی را با احداث خانه های بهداشت، حمام، مدرسه و مسجد پیش می برد و مردم جهاد را به عنوان ناجی روستاها می شناختند.

وی یادآور شد که سازمان شیلات، منابع طبیعی و جنگلبانی قبل از ادغام دو وزارتخانه به دلیل موفقیت جهادسازندگی در امور عمرانی به جهاد پیوستند و ادامه داد: جهادسازندگی همزمان در دو جبهه وارد عمل شد؛ یکی در جبهه هشت ساله دفاع مقدس و یکی آبادانی و عمران روستایی تا جایی که اکثر روستاها به امکانات برق، آب و راه دست پیدا کردند.

خوکفایی گندم برکت ادغام وزارتخانه ها

وی ضمن اشاره به ادغام دو وزارتخانه جهادسازندگی و کشاورزی توسط مجلس ادامه داد: ادغام این دو وزارتخانه دارای خیر و برکات فراوانی بوده که خودکفایی گندم اولین برکت این ادغام محسوب می شود. وی شرایط سخت خشکسالی را عامل واردات گندم در امسال بیان کرد و تصریح کرد: امیدواریم با پشت سر گذاشتن این شرایط به وضعیت متعادلی در تولید گندم برسیم.

وی سهم کشاورزی را در تولید ناخالص داخلی 14درصد عنوان کرد و اذعان داشت: حدود 31 درصد صادارت غیرنفتی در بخش کشاورزی صورت می گیرد و 23 درصد اشتغال کشور به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است؛ این در صورتی است که با توسعه کشورها اشتغال در بخش کشاورزی کاهش می یابد، اما در کشور ما کشاورزی همچنان با نقش 23 درصدی در دستور کار قرار دارد. سیدمحمدی ادامه داد: حدود 94 درصد ضریب خودکفایی کشور در بخش کشاورزی است و بیش از 90 درصد صنایع تبدیلی وابسته به بخش کشاورزی هستند.

تدوین برنامه راهبردی محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی از تدوین برنامه راهبردی محصولات کشاورزی خبرداد و افزود: تاکنون برنامه راهبردی بیش از 75درصد محصولات تدوین شده است و برنامه راهبردی می تواند رادار بخش کشاورزی به حساب آید. وی میزان حمایت دولت ها از بخش کشاورزی را با ذکر آمار قیاس و تشریح کرد: میزان حمایت ریالی از یک کیلو محصول کشاورزی در ایران 30 درصد، در اتحادیه اروپا 34 درصد، در ژاپن 54 درصد و در کره جنوبی 63 درصد است که شامل حمایت از نهاده ها، سموم و بیمه محصولات کشاورزی است که میزان این حمایت ها نشان دهنده نیاز حمایت بیشتر دولت به بخش کشاورزی است.

انقلاب در تولید

سیدمحمدی تولید مرکبات را در قبل از انقلاب 7 هزارتن برشمرد و یادآور شد: مرکبات با پیشرفت 50 برابری به میزان 340 هزار تن، سیب زمینی از 330 تن به 4 هزار تن با 44 برابر افزایش، گوشت مرغ از 195 تن به 11 هزار تن در سال با پیشرفت 55 برابری، گوشت قرمز از 591 تن به 10 هزار تن و شیر از 200 تن به 64 هزار تن با رشدی معادل 23 برابر، صید ماهی از 5 هزار تن به 123 هزار تن با رشد 23 برابر و ذرت از 30 تن در سال به 54 هزار تن با افزایش حدود 1800 برابری در بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی رسیده است که این آمار نشان دهنده حجم بالای تولید، مدیریت و روحیه بالای جهادی در بخش کشاورزی است.

بالابردن راندمان آب

وی مهمترین اولویت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان را در سال جاری بالابردن راندمان آب برشمرد و افزود: میزان بارندگی استان در سال، حدود 20 میلیارد متر مکعب است که 13 میلیارد متر مکعب آن تبخیر و از 7 میلیارد مترمکعب باقی مانده، 5/3 میلیارد مترمکعب از دسترس خارج می شود. وی تاکید کرد: برای باقی مانده این میزان برنامه داریم و در راستای تامین، ذخیره سازی و همچنین تغذیه منابع آبهای زیرمینی در قالب برنامهای مدون منابع را جذب و کنترل خواهیم کرد. در همین راستا مهمترین اولویت سازمان استقرار آبیاری تحت فشار در تمامی اراضی مستعد طی یک برنامه چهار ساله و در هر سال 15 هزار هکتار است.

طرح دامداری های کوچک روستایی

وی اولویت های دیگر سازمان را مبارزه با بیماری های خاص مثل جاروک و خصیل دانست و متذکر شد: مجتمع های دامپروری کمتر از 25 درصد از تولید شیر استان را به خود اختصاص داده اند به همین مناسبت تقویت دامداری های کوچک روستایی را در قالب 6 پروژه را در دست اقدام داریم، اما در بحث دامداری هم با توجه به شرایط خاص و محدودیت منابع آب مشکل تامین تغذیه دام وجود دارد که بر همین اساس درصدد هستیم منابع تغذیه دام را با برنامه هایی مدون تامین کنیم و طی این برنامه بخش زراعت مکلف شده تا برنامه را به این سمت هدایت کند لیک با حمایت های متنوع، حضور روستاییان را در روستا با پویا کردن اقتصاد و تولید به تثبیت خواهیم رساند.

یک تیر با دو نشان

سیدمحمدی از استفاده از پس مانده های محصولات کشاورزی برای خوراک دام خبر داد و افزود: ضایعات محصولاتی چون بادمجان بالغ بر 170 هزار تن است که در این خصوص تحقیقاتی شروع شده که نتیجه تحقیقاتی آن طی امسال ارایه خواهد شد. همچنین مرکز تحقیقات در خصوص گیاه ثمر نتایج مطلوبی در خصوص استفاده از آن برای تغذیه دام را از سال های گذشته در دست اقدام داشته که در سال جاری این برنامه عملیاتی خواهد شد.

 

ترویج فرهنگ و مدیریت جهادی

در ادامه این مراسم سردار علیرضا افشار، معاون اجتماعی وزارت کشور که از بنیانگذاران اولیه جهادسازندگی است، در خصوص فرهنگ جهادی گفت: چندین سال است که در حال تدوین فرهنگ جهادی هستیم و بایستی از امروز به دنبال ترویج مدیریت جهادی باشیم؛ چراکه امروز می دانیم فرهنگ جهادی دارای چه شاخصه هایی است. وی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) از تاسیس جهاد چه هدفی داشتند و آیا اهداف ایشان امروز در حال تعقیب و پیگیری است یا نه؟ امام راحل(ره) به مردم عشق می ورزیدند و عشق به مردم را عشق به خدا می دانستند و به همین سبب به مردم اعتماد داشتند. سردار افشار نقش روحانیت در پیروزی انقلاب را اساسی دانست و تصریح کرد: بعد از انقلاب هم امام(ره) با به کار گرفتن مردم و حضور مردم امورات را پیش بردند.

سردار افشار با اشاره به تاسیس ارگان های انقلابی ادامه داد: بسیج و سپاه بستر حضور مردم در تامین امنیت جامعه و جهادسازندگی بستر حضور مردم در عرصه تولید و آبادانی شد. امام با دو هدف جهاد را راه اندازی کرد؛ یکی رسیدگی به مناطق محرومی مثل بشاگرد که تا قبل از انقلاب پای هیچ مامور دولتی به آنجا نرسیده بود و دوم ساختن مدیرانی برای آینده کشور و ایجاد تعهد و وجدان کاری در آحاد مردم.

شهید بهشتی جهاد را دوست داشت

سردار افشار در ادامه گفت: وقتی شورای انقلاب اعضایش را برای نظارت بر نهادها در نظرگرفت، آیت ا.. بهشتی جهاد را انتخاب کرد به این دلیل که ایشان جهاد را دوست داشتند. در یکی از جلسات وقتی به ایشان در خصوص بدگویی ها روزنامه تریبون بنی صدر ملعون شکایت بردیم، ایشان فرمودند گوش به این حرف ها ندهید، حتی اگر آنها درست بگویند و بخشی از پول ها هزینه شود، شما مدیران آینده کشور را می سازید و این نکته کمی نیست.

خداوند کارگر است

وی در قسمتی دیگری از سخنانش با اشاره به حضور امام در بین کارگران گفت: ایشان در بین کارگران فرمودند، خداوند کارگر است. هرچند ما معنی این سخن را ندانستیم، اما به قداست و ارزش کار و کارگر پی بردیم. سردار افشار در خصوص روش های مدیریتی هم عنوان کرد: یک مدیریت راه و روش را نشان می دهد و کنار می نشیند و مشاهده می کند و مدیریت دیگر خودش هم وارد عرصه کار می شود. امام خودشان در بطن جامعه فعالیت ها را رهبری می کردند، در دوران جنگ هم فرماندهان در خط اول جبهه حضور داشتند و جنگ را مدیریت می کردند.

تجربه به اضافه علم

در ادامه این همایش عبدالحسین بهزادی، بهره بردار نمونه گاو پرواری از شهرستان رودان به نمایندگی از کشاورزان به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: اگر حمایت های دولت ازبخش کشاورزی توسعه پیدا کند، ما محصولاتمان را به دنیا عرضه خواهیم کرد. وی همچنین پیشنهاد داد نمایندگان کشاورزان با مسئولین جلساتی داشته باشند تا بتوانند به تبادل نظر بپردازند.

 

جهاد میراث امام

در ادامه همایش مدیریت و فرهنگ جهادی محمد نصوری، معاون برنامه ریزی استانداری هرمزگان گفت: جهاد میراث امام خمینی(ره) به مردم ایران است و ما باید بتوانیم میراث بر خوبی برای ادامه راه ایشان در راه اندازی و شروع کار جهادی در کشور و بدعتی نو در مدیریت کشور باشیم.

وی سیر تحول تاریخی جهاد را سه مرحله دانست و افزود: شروع و آغاز حرکت عملیاتی جهاد با دستور امام راحل مرحله اول، آغاز فعالیت های جهاد در دفاع مقدس که می توان برکات آن را آن سالیان به وضوح و مکرر دید مرحله دوم و ادغام دو وزارتخانه در سال 62 مرحله آخر این سیر تحولی است.

وی ادامه داد: برخی از دو منظر به این تحولات نگاه می کنند، یکی اینکه ما دچار چالش هایی شدیم که از قدرت عمل، ابتکار و اصول فرهنگ جهادی بازمانده ایم که اینگونه نیست و یکی این که ساختار نو و استفاده از بستر مناسب توانسته ما را به موفقیت های متعددی هدایت کند که این وظیفه ما را سنگین تر می کند.

معاون استاندار هرمزگان در پایان گفت: جهاد و فرهنگ جهادی متعلق به یک عده و یک زمان و فضای خاص نیست؛ بلکه این فرهنگ دارای نمادهایی است که این نمادها الهام گرفته از ارزش های اسلامی - ایرانی و باروهای مذهبی است و اگر این اعتقادات در باور تک تک ما به ثمر بنشیند، به این نتیجه می رسیم که باید این ارزش ها را به عمل تبدیل کنیم. در پایان این مراسم ضمن تقدیر از نمونه های برتر بخش کشاورزی هدایی به آنان اهدا شد.