خبرها


به همت سازمانهای انرژی ها نو و جهاد کشاورزی هرمزگان؛ پمپ حرارتی زمین گرمایی با کاهش مصرف انرژی به موفقیت رسید
با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان به صورت آزمایشی نمونه ای از سیستم جی. اچ. پی به اجرا در آمد که در مقایسه با کولرها گازی که مصرفی معادل 2500 مگاوات دارند، این سیستم با کاهش چشمگیر مصرف انرژی بین 800 تا 1000 مگاوات کاهش مصرف را به همراه داشته است.
به همین مناسبت همایش سیستم های سرمایشی جی. اچ. پی با حضور سیدنصیر سید محمدی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان و مهندس شهریار جلایی، معاون برنامه ریزی سازمان انرژی های نو ایران و تعدادی از کارشناسان سازمان انرژی ها نو در محل سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مهندس سیدنصیر سیدمحمدی، رییس سازمان جهاد کشاورزی ضمن تشکر از تلاش سازمان انرژی ها نو و حضور میهمانان در این مراسم گفت: درست مصرف کردن؛ امری فرهنگی است که نیاز به ساماندهی دارد. وی ادامه داد: درست مصرف کردن در باورهای دینی ما ریشه ای عمیق دارد؛ چنانکه در قرآن مجید آمده است که «لایحب المصرفین» یعنی خداوند اصراف کنندگان را دوست ندارد.
سیدمحمدی، مصرف انرژی در کشور را در مقایسه با دیگر کشورهای جهان 8 برابر خواند و افزود: یکی از فعالیت های مهمی که بایستی اتفاق بیفتد، افزایش بهره وری است. در بخش کشاورزی می توان از این پدیده نو در واحدهای گلخانه ای، دامداری ها و مرغداری ها استفاده کرد. چراکه یکی از مشکلات این واحدها تامین گرمایش و سرمایش واحدهاست که می توان با استفاده از انرژی های نو هزینه ها را به حداقل رساند. همچنین در امر سرمایشی نیاز شدید به آب داریم آن هم در شرایطی که در استان با محدودیت تامین منابع آبی روبرو هستیم که این پدیده نیازی به مصرف آب ندارد و این موضوع خود نقطه عطفی است.


رییس سازمان جهاد کشاورزی این همایش را دارای پیام های مناسبی دانست و افزود: این که در مسوولین این باور ایجاد شده که ما علیرغم این که دارای منابع نفتی و گازی عظیمی هستیم به فکر انرژی ها نو و استفاده از آن باشیم پیام دیگر هم اینکه با وجود نیروی انسانی هوشمند که در جامعه وجود دارد، می توان هر تکنولوژی جدیدی را به عنوان تجربه در کشور به مرحله اجرا درآورد و از آن استفاده کرد.
در ادامه این مراسم مهندس شهریار جلایی، معاون سازمان انرژی ها نو ایران در خصوص انرژی های نو و تجدید پذیر گفت: نیروگاه های فسیلی؛ مشکلات عدیده ای برای محیط زیست به ارمغان می آورند که جایگزینی انرژی های نو کمک فراوانی به محیط زیست خواهد کرد و از طرف دیگر امنیت انرژی با تنوع انرژی به دست خواهد آمد. وی ادامه داد: در اروپا 12 درصد از انرژی  را انرژی های نو تامین می کنند و جزیی از سبد انرژی آنها شده است.


مهندس جلایی با اشاره به کاربرد این انرژی تصریح کرد: پمپ های حراراتی زمین گرمایشی، سیستم جدید گرمایش را با هدف کاهش مصرف انرژی به وجود خواهد آورد به طوری که مصرف انرژی در تولید گرمایش 800 تا 1000 مگاوات و در تولید سرمایش 700 تا 900 مگاوات است با این احتساب مصرف برق در مقایسه با کولرگازی بین 50 تا 70 درصد کاهش خواهد داشت و در مقایسه با بخاری برقی بین 70 تا 80 درصد کاهش مصرف برق را شاهد خواهیم بود و از طرفی با این این روش با کمترین هزینه می توان به آب گرم برای مصارف ساختمان ها دسترسی پیدا کرد.
در ادامه این همایش دکتر سهیل پرخیال، مدیر دفتر زمین گرمایی سازمان انرژی های نو گفت: در سطح جهان به طور وسیعی از پمپ های زمین گرمایی استفاده می شود و ما هم سعی داریم در کشور در جاهایی که از کولرهای گازی استفاده می شود، این تکنولوژی را به نمایش بگذاریم و بنا داریم با اعلام نتایج استقرار این سیستم ها در این مناطق یک فرهنگسازی انجام بدهیم. دکتر پرخیال در شرح چگونگی عملکرد این تکنولوژی گفت: به ازای هر صد متر،
3 درجه اختلاف دما در زمین وجود دارد که در نقاط آتشفشانی با عمق کمتری می توان از این انرژی استفاده کرد.
وی در خصوص مکان های استفاده از این سیستم گفت: سیستم سرمایشی و گرمایشی می تواند در منازل مسکونی، واحدهای تجاری، اداری و هتل ها مورد استفاده قرار بگیرد که در روش های بسته، عمودی و افقی قابلیت اجرا دارد و حتی از این طرح می توان برای ذوب کردن برف های پیاده روها هم استفاده کرد.
مدیر دفتر زمین گرمایی اذعان داشت: هرچه مراکز استفاده کننده بزرگتر باشند به لحاظ اقتصادی توجیه بشتری دارد. دکتر پرخیال ادامه داد: در این سیستم چون آب از منبع زیرزمین استخراج و پس از بهره برداری به چاه تزریق می گردد، هیچ گونه برداشت آب وجود ندارد؛ بلکه تنها حرارت آب مورد استفاده قرار می گیرد و آب به منبع اولیه در زمین بر می گردد.
دکتر پرخیال تصریح کرد: سیستم های انرژی نو و تجدید پذیر در نقاطی خاص وجود دارند که خوشبختانه در نقاطی از کشورمان این پتانسیل وجود دارد؛ لذا با توجه به اینکه در مرکز زمین و سطح زمین اختلاف دمای شدیدی وجود دارد اگر بتوانیم حرارت مرکز زمین را به سطح بکشانیم و گرمای آن را استحصال کنیم، می توانیم برای گرمایش و سرمایش از آن بهره برداری کینم.
وی مناطقی که آتشفشانی هستند را دارای حرارت شدیدتری دانست و آن را مناطق زمین گرمایی خواند و افزود: برای استحصال این حرارات باید آب هم در آن نقطه وجود داشته باشد که وجود چشمه های آب گرم در مناطق نشان دهنده این ویژگی است.
وی از جهتی که آب مجدد به زمین بر می گردد این انرژی را تجدید پذیر دانست و اذعان داشت: از این انرژی می توانیم دو کاربرد داشته باشیم؛ یکی کاربرد نیروگاهی و دوم کاربرد غیرنیروگاهی که بخاری بین 150 تا 200 درجه سانتی گرد از آن استحصال می گردد. همچنین از آب استحصال شده می توان کاربردهای دیگری از قبیل ایجاد گرمایش بسیار ارزان، آب درمانی، استفاده از املاح و گازهایی چون CO2 که برای پرورش برخی جلبک ها و فرآیندهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد بهره جست.
وی استفاده از وسایل سرمایشی در استان هرمزگان را 7260 ساعت در سال دانست و یادآورشد: در استفاده غیر نیروگاهی بحث ایجاد پمپ های گرمایشی و سرمایشی مطرح می شود که مصارف عمومی دارد که در جهان 55 درصد از آن در بخش حرارتی ، 17 درصد آب درمانی، 20 درصد گرمایش، 7 درصد کشاورزی، 4 درصد آبزیان و مابقی کاربردهایی دیگر دارد.
در پایان این مراسم مهندس محسن تقدسی از توسعه این سیستم در جهان از سال 1995 خبرداد و گفت: در سال 2000 معادل 2 هزار دستگاه در دنیا نصب شده که سالانه رشدی معادل 4 برابر داشته به نحوی که پیش بینی می شود، در سال 2050 این رشد به سالی 40 برابر برسد. وی سیستم سرمایشی G.H.P را یکی از پرکاربردترین انواع انرژی در آینده نزدیک دانست و ادامه داد: برای نمونه در آمریکا در هر سال حدود  5 هزار دستگاه نصب می گردد که رشدی معادل 12 درصد در سال را داراست، این نوع سیستم در 600 مدرسه آمریکا ارایه و به بهره برداری رسیده است. این سیستم در هتل گلات هوس ایالت کنتاکی که دارای 600 اتاق، 100 واحد آپارتمانی و 8 هزار و 900 مترمربع فضاست استقرار یافته و گرمایش و سرمایش هتل را تحت پوشش خود قرار داده است و توانسته 53 درصد هزینه ها را کاهش داد.