خبرها


معاون سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خبرداد: اجرای طرح ساماندهی دامداری های کوچک روستایی

مهندس الهیار آقاپور، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران به تشریح مسایل مرتبط با امور دام و همچنین اجرای طرح ساماندهی دامداری های کوچک روستایی پرداخت.
مهندس آقاپور ضمن اشاره به این که کشور قبل از انقلاب واردکننده موادغذایی در حوزه مواد پروتئینی دام بوده است، گفت: رژیم طاغوت پنیر را از بلغارستان، تخم مرغ را از رژیم صهیونیستی و شیرخشک را از هلند وارد می کرد، ولی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور سرانه تولید پروتئین 60 تا 70 درصد افزایش داشته است. وی تولید شیر در استان را 64 هزار تن در سال برشمرد و افزود: با سفر مقام معظم رهبری و از سال 77 شاهد پیشرفت چشمگیری در تولید فرآورده های دامی هستیم و در همین راستا توانستیم تولید گوشت سفید را به 12 هزار تن، شیر را به 64 هزار تن و گوشت قرمز را به11 هزار تن برسانیم.
معاون بهبود تولیدات دامی، عوامل تاثیرگذار در روند روبه رشد تولید مواد پروتئینی را تسهیلات بانکی مناسب دانست و یادآورشد: به برکت قدوم مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر فراهم آوردن زیربناها، در حوزه تولیدات دامی هم این اتفاق افتاد و بر اساس افق سال 1400 برنامه ریزی شد بر همین اساس چشم انداز آنچنان دیده شده تا بتوانیم سرانه تولید در استان که قبلاً در شیر 22 کیلو بوده را به 64 کیلو، گوشت قرمز به 55 کیلو و در گوشت مرغ به 11 کیلو در سال برسانیم.


وی با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر ادامه داد: در خشکسالی اخیر مردم به سمت دامداری روی آورده اند به همین دلیل سازمان طرحی را به نام« ساماندهی دامداری های کوچک روستایی» در دست اقدام دارد؛ چراکه 75 درصد از تولیدات روستائیان به صورت خورده تولید و تامین می شود و لذا با توجه به اینکه امکاناتی از قبیل آب و برق و ... به روستاها برده شده است تلاش می شود، بخش تولید در روستاها حفظ شود تا روستائیان به مصرف کننده تبدیل نگردند و از طرفی مهاجرت به شهرها به حداقل برسد.
مهندس آقاپور در ادامه تصریح کرد: تعداد 25 واحد جمع آوری شیر در سطح استان راه اندازی شده که هر کدام توانسته بین 80 تا 90 خانوار روستایی را تحت پوشش خود قرار دهد، همچنین با سازماندهی و اعطای دام به بانوان و سرپرستان خانواری که در حاشیه نواری ساحل دست به قاچاق کالا می زدند، ضمن آوردن این قشر به چرخه تولید در صدد این برآمدیم تا آنها در حوزه اقتصادی هم به خودکفایی برسند.
معاونت بهبود تولیدات دامی، طرح ساماندهی اشتغال روستایی را اجتناب ناپذیر دانست و عنوان کرد: مراکز جمع آوری شیر موجب شد تا روستاییان ضمن ایجاد تولید، مشکلاتشان در اقتصاد هم مرتفع گردد و تولید در کمیت و کیفیت به ارتقا دست پیدا کند.
وی افزود: این طرح با هدف نزدیک شدن به خودکفایی در تولید شیر به مرحله اجرا درآمده و در کنار آن زیرساخت های مهمی چون مجتمع های دامپروری در شهرستان های بندرعباس، حاجی آباد، بستک و بندر لنگه وجود دارد.
وی با اشاره به خیل عظیم ورود میهمانان نوروزی به استان و تامین مواد پروتئینی تصریح کرد: در ایام عید نوروز برای تنظیم بازار 340 تن گوشت در مجتمع بندرلنگه ذبح شد و به صورت گرم و با قیمت مناسب وارد بازار شد به نحوی که در نوروز هیچ گوشتی از استان های همجوار وارد استان نگردید.
مهندس آقاپور ضمن تاکید بر این مطلب که تا سال 77 هیچ گونه شیر یارانه ای به استان تعلق نمی گرفت، گفت: با وجود 6 کارخانه فرآوری شیر و 25 مرکز جمع آوری شیر شاهد تولید روزانه 60 تن محصولات لبنی در استان هستیم که روزانه در اختیار هم استانی های عزیز قرار می گیرد.
وی تعداد مرغداری های استان را در قبل از انقلاب 2 مورد عنوان کرد و افزود: هرچند در قبل از احداث مرغداری ها برخی در خصوص گرما هشدار می دادند اما با کار کارشناسی این اتفاق فرخنده در استان رخ داد و هم اکنون 207 مرغداری در سطح استان وجود دارد و حتی در اوج گرما مرغداران استان به فعالیت خود ادامه می دهند.


وی تعداد دام های استان را 2 میلیون و 300 هزار راس دانست و افزود: توسعه طرح ساماندهی دامداری های کوچک روستایی موجب اشتغال در بین روستاییان می شود، به همین سبب با فراهم آوردن امکانات بهداشتی و به خصوص تلقیح مصنوعی تولید 2 تا 3 کیلو شیر به 8 تا 15 کیلو افزایش داشته است و به جز افزایش میزان شیر، تولید گوشت هم با ضریب مطلوبی افزایش نشان داده است.
معاون بهبود تولیدات بومی، طرح ساماندهی دامداری های کوچک روستایی را اصلاح مجموعه کم تولید به سمت افزایش تولید دانست و افزود: سه الگوی این طرح یعنی اصلاح نژاد، بهسازی جایگاه و تغذیه صحیح تعریف شده است. وی گاوهای اصیل را برای استان توصیه نکرد و گفت: گاو دو رگه؛ چون می تواند بالغ بر 25 کیلو تولید شیر داشته باشد و ظرفیت این را دارد که با شرایط اقلیمی استان خود را حفظ کند و بر علیه بیماری ها هم مقاومت کند؛ گزینه مناسبی برای استان است. در سال جاری پیش بینی می شود در نتیجه اجرای طرح ساماندهی دامداری های کوچک روستایی میزان 1500 تن و 600 تن گوشت قرمز به تولیدات دامی استان افزوده شود.
مهندس آقاپور اذعان داشت: این طرح در حدود 600 روستا با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 600 میلیون تومان می تواند 3712 راس دام سبک و 2528 راس دام سنگین را تحت پوشش خود قرار دهد. در این راستا با استفاده از 27 ناظر بنا داریم آموزش اجرای این طرح را برای روستاییان انجام دهیم.
وی افزود: در بخش حمایتی پیش بینی احداث 24 سیلوی خشبی و تخصیص 9 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات بانکی در دستور کار قرار گرفته است و تاکنون 1500 تن جو یارانه ای تحویل دامداران شده است.
این مقام آگاه ادامه داد: پس از بهره برداری خدمات رایگانی از قبیل خوراندن دارو، واکسیناسیون و سم پاشی مجانی در جهت حمایت از طرح تعریف شده است و امید می رود با اجرای این طرح سرانه تولید شیر از 64 کیلو به یکصد کیلو در سال برسد.
وی ضمن اشاره به این مطلب که طرح 2 سال به صورت آزمایشی در استان انجام شده است، ادامه داد: طرح پس از مطالعه و پایان مرحله آزمایشی به مقامات استان اعلام شد و سپس به معاونت بهبود تولیدات دام وزارتخانه ارسال گردید که به عنوان طرح الگوی کشوری معرفی شد تا در سراسر کشور به اجرا درآید.
مهندس آقاپور در پایان خبر از شناسایی گاوداری ها و ثبت آنان داد و افزود: 2 سال است که طرح تلقیح مصنوعی شروع شده است و در کنار این با سه رویکرد ساماندهی دام روستایی، احداث دامپروری و دامداری در کنار مزرعه سعی در بهره وری هرچه بیشتر از منابع را داریم، بر همین اساس با بیرون آوردن روستاییان از تک محصولی، طرح دامداری در کنار مزرعه را در دستور کار قرار داده ایم و برای نمونه در شهرستان رودان و در زیارتعلی مزراع الگویی این طرح را مشخص نموده و توصیه کرده ایم که کشاورزان در کنار درختان به کاشت علوفه بپردازند و برای حمایت از این طرح هم 50 تن بذر آماده شده که به کشاورزان برای کاشت اعطا خواهد شد.
مهندس آقاپور در خصوص حمایت های دیگر هم عنوان کرد: با خرید علوفه توسط مراکز جمع آوری شیر و احداث سیلوی علوفه، غذای دام جمع آوری و به قیمت ارزان در دسترس دامدارن قرار خواهد گرفت و تاکنون 12 هزار تن کنستانتره یارانه دار هم بین تولیدکنندگان عرضه شده است.