خبرها

کارشناس زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خبرداد، برداشت سیر ارگانیسم در هرمزگان
به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان: مهندس منصور علی محمدی، کارشناس سبزی و صیفی مدیریت جهاد کشاوورزی استان هرمزگان در خصوص برداشت سیر گفت: در استان هرمزگان در بشاگرد و سیرمند حاجی آباد سالانه کشت سیر داریم که حجم اعظم آن در بشاگرد به عمل می آید. وی فصل کشت این محصول را آبانماه عنوان کرد و افزود: بالغ بر 70هکتار از اراضی استان به کاشت سیر اختصاص می یابد که متاسفانه به صورت خرد و پراکنده کاشت می شود و از این کشت 5/ 2 تا 5/ 3 تن در هکتار سیر عاید کشاورزان می شود؛ اما نکته مهم محصول سیر در بشاگرد استان هرمزگان، ارگانیک بودن این محصول است؛ چراکه در کشت سیر تنها از کود حیوانی استفاده می شود و هیچ گونه استفاده از سموم و کودهای شیمیایی تا کنون مشاهده نشده است.
مهندس علی محمدی زمان برداشت سیر را در هرمزگان اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد دانست و تشریح کرد: با توجه به زحمات کشاورزان این محصول در هر کیلو 400 تومان در محل کاشت به فروش می رسد که موجب نارضایتی کشاورزان گردیده است، لذا امیدواریم با ایجاد تعاونی ها و همچنین ایجاد صنایع جانبی همچون بسته بندی، کشاورزان به حقوق واقعی شان برسند.
این مقام آگاه در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اذعان داشت: سیر برداشت شده از بشاگرد از نوع "سیر قرمز" است که در روستاهایی از جمله بلبل آباد کشت می شود و پیش بینی می شود؛ در سال جاری حدود 200 تن سیر از اراضی استان استحصال شود. این کارشناس، خاک بشاگرد را جهت کاشت گیاهان دارویی بسیار مستعد دانست و معتقد است کاشت گیاهان آویشن و کل کوره و ... در منطقه توجیه دارد و گفت: سیر دارای آنتی اکسیدان قویی است که کاربرد ضد سرطانی و رماتیسم دارد. وی در پایان یادآور شد: با توجه به احداث سد تنگ سرخان در بالا دست این اراضی می توان در آینده نزدیک امیدوار بود تا مشکل آب منطقه حل شود و کاشت سیر در منطقه با تحول کمی روبرو گردد.