خبرها


به همت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان صورت می گیرد؛ استقرار آبیاری تحت فشار در۳۴۰۰ هکتار از اراضی استان
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در ارستای حمایت از کشاورزان در خصوص دریافت تسهیلات جهت توسعه کشاورزی، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان در خردادماه گذشته تاسیس گردیده و در بدو تاسیس 71 تشکل کشاورزی به عضویت این صندوق درآمدند. به نقل از مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی برای تسریع در امور توسعه بخش کشاورزی با حمایت این صندوق، کشاورزان نیازی به مراجعه به بانک ندارند و می توانند در سال جاری جهت راه اندازی تاسیسات آبیاری تحت فشار از این صندوق تسهیلات بلاعوض دریافت کنند.
مهندس محمد امین خیاط، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان هرمزگان در خصوص میزان مبلغ این حمایت ها هم گفت: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار کشاورز نیازمند مبلغ 2 میلیون و 800 هزار تومان است که صندوق حداکثر 50 دردصد آن که معادل یک میلیون و 400 هزار تومان است را به صورت بلاعوض در اختیار تشکل ها برای استقرار سیستم آبیاری تحت فشار قرار می دهد. وی در خصوص شیوه دریافت تسهیلات به کشاورزان هم اذعان داشت: کشاورز ضمن ارائه درخواست به مدیریت شهرستان ها و انجام طرح و نقشه برداری پروژه با انتخاب پیمانکار از بین پیمانکاران مجاز واجد شرایط که صلاحیتشان توسط مدیریت آب و خاک به تایید رسیده، می توانند پروژه آبیاری تحت فشار را در اراضی خود اجرا کنند. وی ضمن تاکید بر حمایت حداکثر 50 درصدی صندوق افزود: 48 میلیارد ریال توسط سازمان جهاد کشاورزی استان در قالب انعقاد دو قرارداد عاملیت در راستای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سال جاری اختصاص یافته است.


این مقام اگاه استقبال کشاورزان از این پروژه را بسیار پرشور و مطلوب دانست و تصریح کرد: تعداد 194 پروژه در کل استان توسط این صندوق در حال انجام شدن است که 3400 هکتار را در برمی گیرد، از این تعداد پروژه 58 پروژه در شهرستان بندرعباس، 43 پروژه در شهرستان میناب، 32 پروژه در شهرستان رودان، 15 پروژه در شهرستان حاجی آباد، 22 پروژه در شهرستان خمیر، 7 پروژه در شهرستان بستک، 12 پروژه در شهرستان بندرلنگه و 5 پروژه در شهرستان پارسیان در حال عملیاتی شدن است. مهندس خیاط حمایت از آبیاری تحت فشار به دو روش بارانی و قطره ای در این پروژه را تعریف شده دانست و عنوان کرد: در روش بارانی حمایت بلاعوض یک میلیون تومان است که با توجه به وضعیت اقلیمی، استقبال تمامی مراجعین به روش قطره ای تحت فشار بوده است اما امید می رود در آتی از روش بارانی هم استقبال صورت پذیرد.
وی که از اتمام بیش از 600 هکتار از اراضی پروژه های آبیاری تحت فشار خبرداد و تشریح کرد: امید می رود، مابقی اراضی تا خردادماه و در نهایت با تمدید مهلت به پیمانکاران تا شهریور ماه سال جاری به اتمام برسد. مهندس خیاط در خصوص عوامل تاخیر پروژه ها هم افزود: زیر کشت بودن اراضی، تعداد اندک پیمانکار نسبت به وسعت پروژه ها و بنیه ضعیف مالی برخی پیمانکاران از عوامل تاثیرگذار در روند کند برخی از پروژه ها بوده است.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان در خصوص اهداف این صندوق هم گفت: رویکرد صندوق به حمایت از تشکل های فراگیر کشاورزی در حوزه های شیلات، دام، زاعت و باغبانی، تعاونی های تولید، تعاونی های روستایی و محصولی و ... است و قطعاً در مراحل بعدی صندوق حمایت خود را بنا به درخواست سازمان و نیاز بخش کشاورزی به دیگر حوزه ها هم معطوف خواهد کرد تا با حمایت اقتصادی از بخش کشاورزی در تامین نقدینگی و تقویت تشکل ها و تعاونی ها و همچنین هدفمند کردن یارانه ها گامی مثبت در فراهم آوردن بستر مناسب برای توسعه کشاورزی استان برداشته باشد.
این مقام مسول در خصوص میزان سهام و مشارکت تشکل ها در صندوق هم عنوان کرد: حداقل 51 درصد سهام این صندوق متعلق به تشکل ها و تعاونی هاست و حداکثر مشارکت دولت در این صندوق 49 درصد است.
وی افزود: سیستم آبیاری تحت فشار توسط پیمانکاران تاییدشده انجام خواهد گرفت لذا پس از اتمام پروژه ها با تاییدفنی توسط کارشناسان سازمان جهادکشاورزی هزینه تعریف شده به پیمانکار پرداخت خواهد شد. وی در پایان از تصمیم سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از 15 هزار هکتار از اراضی استان برای استقرار سیستم آبیاری تحت فشار در آینده نزدیک خبرداد و افزود: با توجه به استقبال کشاورزان از آبیاری تحت فشار با افزایش میزان حمایت سعی در ارتقای کیفی و کمی آبیاری تحت فشار در سطح استان را داریم و امیدواریم بار دیگر با استقبال مناسب، فرهنگ استفاده صحیح و بهینه از آب در کشاورزی منطقه نهادینه گردد.