خبرها

کارشناسان وزنبورداران : هرمزگان مي تواند به جمع استانهاي برترتوليدکننده عسل بپيوندد
اين عده در گفت وگو با خبرنگار ايرنا بيان داشتند: با توجه به موقعيت جغرافيايي و آب و هوايي و وجود جنگل ها و مراتع مختلف در سطح بيش از 67هزار کيلومتر مربع وسعت و وجود گل ها و درختچه هاي جنگلي متفاوت ،اين استان قادر به توليد عسل در فصل پاييز نيز مي باشد.
يکي از زنبورداران مهاجر ابراز داشت: يک زنبوردار مي تواند از اوايل پاييز تا پايان ارديبهشت ماه يعني هشت ماه از سال را در اين استان ساکن شود و توليد عسل داشته باشند.
محمد ثريا با اشاره به اينکه در کمتر استاني از کشور شاهد چنين موقعيتي براي حرفه زنبورداري هستيم افزود: بيشترين تعداد زنبورداران اين استان را زنبورداران کوچنده از ساير استان هاي کشور تکشيل مي دهند.
يکي ديگراززنبورداران بومي ساکن شهرستان حاجي آباد هرمزگان گفت: با توجه به حرفه هاي زياد در زمينه تجارت، صيد و صيادي و کشاورزي مردم رغبت چنداني نسبت به وارد شدن به شغل زنبورداري ندارند.
محمد جواد سالاري اضافه کرد: هر چند ممکن است زنبورداري شغلي سخت باشد اما حضور در دامان طبيعت و زندگي با جانوري که خداوند از آن در قرآن کريم ياد کرده ، مفيد است.
کارشناس مسوول اصلاح و پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزي هرمزگان به مزيت هاي اين حرفه در هرمزگان اشاره کرد و گفت: حدود 30 روز زودتر از مناطق جنوبي ديگر مي توانيم زنبورداري را آغاز کنيم.
مهندس فرهاد بشيري اضافه کرد: گل هاي درخت بادام کوهي و محلي در هرمزگان 30روز زودتر از استان هاي فارس و بوشهر شکوفه مي دهند و به همين دليل کار جمع آوري شهد و گرده گل ها يک ماه زودتر ازديگر مناطق کشور در هرمزگان شروع مي شود.
وي از ديگر مزيت هاي هرمزگان در زمينه زنبورداري به توليد و برداشت عسل پاييزه اشاره کرد که دراين فصل هيچ زنبوري توليد عسل ندارد.
وي اضافه کرد: با توجه به وجود هزاران اصله درخت کنار(سدر) که با توجه به خنک شدن هوا گل دهي آنها نيز در سطح زيادي شروع مي شود تعدادي از زنبورداران کندوهاي خود را با مستقر کردن در مجاورت اين درختان بزرگ و تنومند بهترين عسل را در فصل پاييز توليد مي کنند.
به گفته وي اين درحالي است که زنبورداران کوچنده کندوهاي خود را فصل زمستان به اين استان مي آورند و و اواخر فروردين ماه نيز مجددا به مقصد استان خود و يا ساير استان هاي کوچ مي کنند.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي هرمزگان نيز ابرازد اشت: اضافه بر39 هزارهکتار نخلستان، 35هزارهکتار باغ مرکبات، دو هزار هکتار کلزا و ديگر دانه هاي روغني، چند هزارهکتار درخت انبه و 20هزار هکتار جنگل حرا زنبورداران اين استان مي توانند در فصل تابستان نيز با طي کردن کمترين مسافت زنبورهاي خود را به استانها ي مجاور يعني فارس و کرمان با کمترين هزينه حمل کنند .
الهيار آقا پور از توليد و فروش ملکه زنبور عسل نيز بعنوان يکي ديگر از کارهاي جنبي و حتي اصلي برخي از زنبورداران نام برد و افزود: متاسفانه در هرمزگان هيچ زنبورداربومي به صورت حرفه اي پرورش ملکه به صورت حرفه اي انجام نمي دهد.
وي گفت: اين درحالي است که اين استان دو ماه از فصل پرورش ملکه از استان هاي ديگر جلوتر است . در صورت مساعد بودن شرايط بارندگي و به خصوص دما هرساله اوايل بهمن ماه پرورش ملکه زنبور عسل بوسيله تعدادي از زنبورداران آنجام مي شود.
د رآمارهاي ارايه شده بوسيله معاونت بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي هرمزگان آمده است: از هر 100کلني حدود 300ملکه توليد مي شود که قيمت هر يک از آنها در بازار بين دو تا سه هزارتومان است .
کارشناسان زنبورداري مي گويند براي ترويج حرفه زنبورداري در استان هرمزگان بايستي نسبت به ايجاد تشکل هاي صنفي و آموزشي و ترويج آن اقدام کرد.
اسکندر گرشاسب پور که مدت 40سال به اين حرفه اشتغال دارد مي گويد هر چند عمر زنبورداري در هرمزگان بسيار کمتر از استان هاي ديگر است و به سال 65خورشيدي برمي گردد اما تنوع اقليمي و جود طبيعت بکر و خدادادي که موجب شده بتوانيم هشت ماه از سال با سکونت در يک محل و بطور ثابت اقدام به توليد عسل کرد مزيتي است که در هيچ نقطه اي از کشور وجود ندارد.
وي ازمسوولان معاونت بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي خواست با آموزش کشاورزان، دانش آموختگان رشته هاي کشاورزي به ويژه دامداري با گرايش زنبورداري و تامين منابع مالي لازم براي آنها نسبت به ترويج زنبورداري دراين استان مستعد اقدام کنند.
به گفته وي، با وجود تمام اين مواهب الهي (طبيعي) و وسعت اين استان و کشور وضع زنبورداري دراين خطه بسيار نااميد کننده است و تا زماني که مسايل مربوط به زنبورداري حل نشود وضع به همين صورت موجود باقي خواهد ماند.
يکي از مشکلات موجود بر سر راه توسعه زنبورداران باغداران هستند که از ورود و اسکان کندوهاي عسل در باغ هاي خود جلوگيري مي کنند.
کارشناس مسوول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزي هرمزگان ابراز داشت: بايد از هر طريق ممکن که شده باغداران را را از بزرگترين خاصيت زنبور عسل که کمک بسيار بزرگي در زمينه گرده افشاني و درنتيجه افزايش توليدات باغي و گياهي آنان است آگاه نماييم.
مهندس فرهاد بشيري به نقل ازتعدادي اززنبورداران اين استان به خصوص آناني که به استان هاي ديگر کوچ کرده اند ابراز داشت: باغداران از فعاليت آنان در حاشيه باغهاي خود جلوگيري مي کنند و علت کار خود را مکيدن شهد گل هاي درختان عنوان مي کنند.
وي اضافه کرد: برخي از شرکت هاي بزرگ کشت و صنعت نيز بابت اسکان هر کلني زنبور عسل مبلغي از زنبوردار طلب مي کنند درحاليکه در کشورهاي ديگر باغداران با امتياز دادن به زنبورداران از آنان مي خواهند که براي گرده افشاني بهتر کندوهاي خود را در محل باغ آنان مستقر کنند.
در استان هرمزگان شش هزارو 300کلني زنبور عسل با حدود 61زنبوردار فعاليت دارند که به رغم خشکسالي ده ساله دراين استان سال گذشته 63تن محصول عسل برداشت کردند.
عسل زنبورداران هرمزگان به دليل طعم و خاصي که دارد متقضيان زيادي در داخل کشور و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس دارد.