خبرها

توليدات كشاورزي هرمزگان به بيش از ‪۱۳‬برابر افزايش يافته است
هر چند طي دو دهه اخير استان هرمزگان بعنوان يك استان صنعتي و تجاري مطرح است اما فعاليت‌هاي كشاورزي در آن رو به گسترش است طوريكه ميزان توليدات آن با ‪۱۳‬برابر افزايش هم اكنون به بيش ازيك ميليون و ‪۷۰۰‬ هزارتن رسيده است.
كارشناسان كشاورزي مي‌گويند: هر چند نام هرمزگان و يادآور فعاليتهاي صيد و صيا دي، گمركي و بندر و كشتيراني است اما نبايد فراموش كرد كه ‪۲۵‬درصد از جمعيت اين استان بطور مستقيم از راه كشاورزي امراز معاش مي‌كنند.
رييس سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان به رشد شتابان فعاليتهاي كشاورزي و ديگر بخشهاي زير مجموعه آن اشاره و مي‌گويد: ميزان توليد محصولات باغي اين استان با رشدي چشمگير از ‪۶۰‬هزار تن در سال ‪ ۵۷‬در حال حاضر به ‪۵۸۵‬هزار افزايش يافته است.
سيد نصير سيد محمدي بيشترين رشد توليد محصولات را مربوط به ليموشيرن و پرتقال دانست كه به ترتيب با ‪۷۴‬و ‪۶۸‬برابر افزايش توليد هم اكنون ‪۳۲‬هزار تن ليموشيرين و ‪۱۲۳‬هزارت تن پرتقال برداشت مي‌شود.
به گفته وي نارنگي نيز از سه زهرارو ‪۵۵۰‬تن توليد در سال ‪۵۷‬به حدود ‪۶۰‬ هزار تن در سال جاري رسيده در حاليكه ليموترش نيز از ‪۴۲۰‬تن توليد به حدود ‪۳۲‬هزار تن افزايش يافته است.
در آمارهاي مديريت باغباني سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان ميزان توليدات محصولات باغي اين استان در سال ‪۵۷‬حدود ‪۶۱‬هزارتن اعلام شده درحاليكه طي سه دهه گذشته به ‪ ۵۸۵‬هزارتن افزايش يافته است.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان نيز با ارايه گزارشي از فعاليتهاي اين مديريت در سه دهه گذشته ابراز داشت: توليدات اين بخش نيز از ‪۶۱‬هزارو ‪۲۱۰‬تن به ‪۹۴۱‬هزارتن رسيده است.
مهندس كوروش صادقي ابراز داشت: درحالي به اين ميزان توليد دست يافته ايم كه مدت ‪۱۰‬سال است كه پديده خشكسالي اين استا ن را با مشكلات فراواني مواجه كرده است.
وي بيشترين ميزان رشد محصولات زراعي را در اين مدت شامل ذرت دانه اي و يونجه ذكر كرد و بيان داشت ذرت دانه‌اي با يكهزارو ‪۸۲۴‬برابر به حدود ‪۵۵‬هزارتن و يونجه نيز از ‪۱۰‬تن در سال ‪۵۷‬هم اكنون به هفت هزار‪۵۴۵‬تن افزايش رسيده است.
مهندس صادقي اضافه كرد: با توجه به گسترش آبياري تحت فشار و استفاده از كشت‌هاي متراكم (گلخانه اي) و از سوي ديگر بكارگيري دانش آموختگان رشته‌هاي كشاورزي در اين بخشها از اين پس شاهد افزايش توليد محصولات زراعي و همنين باغي در واحد سطح خواهيم بود.
اين درحالي است كه هم زمان با توليدات كشاورزي ، شاهد بهبود و افزايش شاخصهاي عملكردي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان در بخشهاي دامي و شيلاتي نيز هستيم.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان مي‌گويد ميزان توليد گوشت مرغ از ‪۱۹۵‬تن به ‪۱۱‬هزارتن، گوشت قرمز از ‪۵۹۱‬تن به ‪۱۰۲‬هزار تن و شير نيزا از ‪۱۶۵‬تن به يكهزارو ‪۷۱۳‬تن رسيده است.
الهيار آقا پور اضافه كرد: صيد ماهي نيز از چهارهزارو ‪۹۰۸‬تن در سال ‪۵۷‬ به ‪۱۱۷‬هزارو ‪۴۰۳‬تن و صيد ميگو از ‪۲۸۹‬تن به چهار هزارو ‪۶۵۴‬تن افزايش يافته است.
رييس سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان نيز بيان داشت: در برنامه پنجم توسعه نيز در زمينه فن آوري‌هاي روز دنيا در زمينه كشاورزي و بكارگيري آنها در بخش كشاورزي اين استان توجه خاصي خواهد شد.
سيد محمدي تاكيد كرد: ايجاد پيشرفته‌ترين سازه‌هاي گلخانه‌اي خودكار و افزايش چند برابر آبياري تحت فشار از جمله اين فعاليتها محسوب مي‌شود كه با سرعت در حال انجام است.
كارشناسان كشاروزي و امور دامي و شيلاتي هرمزگان در گفت وگوهاي جداگانه ابراز داشتند: با توجه به سرعت كار و اجراي پروژه‌ها در دولت نهم در صورت تداوم كار در آينده اين نزديك شاهد جهش مطلوبي در زمينه افزايش كميبت و كيفيت توليدات كشاورزي، دامي و شيلاتي اين استان خواهيم بود.