خبرها


رييس موسسه تحقيقات شيلات ايران : عامل پديده كشند قرمز سمي نيست

دكتر عباسعلي مطلبي ، رييس موسسه تحقيقات شيلات ايران با بيان اينكه عامل كشند قرمز سمي نيست گفت: جلوگيري از ورود فاضلاب به دريا عاملي مهم در كنترل و كاهش پديده كشند قرمز است. به گزارش روابط عمومي جهاد كشاورزي هرمزگان وي در حاشيه برگزاري كارگاه آموزشي روشهاي كنترل پديده كشند قرمز كه با شركت محققان و دو دانشمند چيني و كره اي در بندرعباس برگزار شد اظهار داشت: پدیده شکوفایی جلبک قرمز یا شکوفایی پلانکتونی در خلیج فارس و دریای عمان از اواخر شهریور در دریای عمان آغاز و تا مهر ماه به خلیج فارس نیز کشیده شد. وی با بیان اینکه این جلبک غیربومی است و به طور معمول در آبهای آسیای جنوب شرقی وجود دارد ، تاكيد كرد: نمونه برداری‌ها نشان داد که این جلبک غیر سمی است. مطلبی با بیان اشاره به چگونگی ورود این جلبک به آبهای خلیج فارس و دریای عمان نيزگفت: فرضيه هاي متعددي وجود دارد و يكي از آنها اين است كه این جلبک چسبنده است و احتمال دارد به بدنه کشتیها چسبیده باشد یا از طریق تخلیه آب توازن کشتیها وارد آبهای کشورمان شده باشد.رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران افزود: این جلبک به سرعت تکثیر مي ‌شود و خود را کاملاً با شرایط دمایی و محیطی سازگار می‌کند و در دمای بیش از 25درجه رشد آن دو برابر می‌شود. وی گفت: رشد این جلبک مانع از رسیدن اکسیژن به لایه‌های پایین آب و آبزیان می‌شود و با توجه به اختلال در زنجيره غذايي ذخاير دريايي كه بطور طبيعي در اكوسيستم دريايي وجود دارد مرگ برخي آبزیان را در پي خواهد داشت.
رييس موسسه تحقيقات شيلات ايران با بيان اينكه در حال حاضر تحقيقات در پژوهشكده اكولوژي خليج فارس و درياي عمان به عنوان مركزي علمي و رسمي و متولي پژوهش در اين زمينه همچنان ادامه دارد خاطر نشان كرد: بر اساس بررسي هاي علمي و مطالعاتي كه تاكنون انجام شده هيچ دليلي مبني بر ايجاد مسموميت در آبزيان و يا مسموميت غذايي در در افرادي كه از آبزيان صيد شده در مناطق تحت شكوفايي پلاكنتوني مصرف مي كنند به دست نيامده است اما همچنان موضوع از طريق ارتباط با مجامع بين المللي مرتبط از سوي پژوهشكده ادامه دارد.
دكتر مرتضوي رييس پژوهشكده اكولوژي خليج فارس و درياي عمان اظهار داشت: فرضيه سمي بودن عامل اين پديده رد شده است و گونه شناسايي شده از نوع غير سمي است كه با كاهش اكسيژن محلول و رسوب يك نوع ماده ژلاتيني سبب مرگ و مير آبزيان مي شود و هيچ دليلي براي منع مصرف ميگو و ماهي صيد شده وجود نخواهد داشت.
وي به دستاورد كشورهايي از جمله ژاپن در مبارزه با اين پديده اشاره كرد كه از آن جمله اعمال مديريت محيط زيستي و كاهش نيترات و فسفات ورودي به آب دريا است و بر عدم ورود فاضلاب شهري به دريا تاكيد كرد.
رييس پژوهشكده اكولوژي و خليج فارس و درياي عمان با بيان اينكه روشهاي فيزيكي ، شيميايي و بيولوژي در كاهش اين پديده موثر است به تحقيقات انجام شده در اين پژوهشكده اشاره كرد و گفت: مهمترين تدابيري كه بايد بكار گرفته شود رفع خطر در مناطق ويژه و حساس است كه مناطق آبزي پروري مهمترين آنهاست. وي با بيان اينكه اين پديده در همه آبهاي جهان ممكن است روي دهد يادآور شد: استفاده از خاك رس با دارا بودن شرايط خاص از جمله فاقد مواد محرك و تقويت كننده بودن به عنوان يك روش فيزيكي مي تواند در كنترل اين پديده موثر باشد بر اساس تحقيقات انجام شده بر روي نوعي خاك رس در استان و استفاده آن در برخي نقاط در دريا مشاهده شد 40 تا 50 درصد اين روش موثر است ولي با توجه به گستردگي دريا و اين پديده استفاده از روشهاي فيزيكي عملا غير ممكن بوده و اولين و مهمترين اقدام اساسي ، كاهش آلودگي سواحل و عدم ورود فاضلاب به درياست.