خبرها


افتتاح ۳۳ پروژه توليدي و كشاورزي با اعتبار بالغ بر ۲۴۹ ميليارد ريال در هرمزگان همزمان با دهه فجر

همزمان با ايام دهه فجر و سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ، تعداد33 پروژه كشاورزي و توليدي با اعتبار بالغ بر 249 ميليارد ريال در استان هرمزگان به بهره برداري مي رسد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان هرمزگان با بيان اين خبر گفت: اين پروژه ها در زير بخشهاي آب و خاك ، صنايع كشاورزي، دام و عشاير، ترويج ، زراعت و باغباني مي باشدكه در اين راستا 29هزار خانوار روستايي از اثرات اين طرحها بهره مند شده و براي يكهزار و 230 نفر نيز ايجاد اشتغال مي شود. سيد نصير سيد محمدي افزود: زير بخش آب و خاك بيشترين طرحهاي افتتاحي را به خود اختصاص داده  است كه 13 پروژه با اعتبار بالغ بر 213 ميليارد ريال شامل احداث سد خاكي ،جاده بين مزارع، تسطيح و نوسازي اراضي،شبكه فرعي آبياري دشت جگين،اجراي طرحهاي آبياري تحت فشار و كانال آبياري مي باشد. وي خاطرنشان كرد: سه پروژه سد خاكي فرغوييه حاجي آباد ، شبكه فرعي آبياري و زهكشي اراضي دشت جگين و مجتمع گلخانه اي سرخون بندرعباس سه پروژه اصلي و شاخص بخش كشاورزي و جزء 30 پروژه بزرگ افتتاحي در استان مي باشد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان هرمزگان تعداد پروژه هاي زير بخش دام و عشاير را هشت پروژه با اعتباربالغ بر4 ميليارد ريال در زمينه هاي مرغداري، پرواربندي دام و نيز طرحهاي مربوط به امور عشاير در زمينه احداث جايگاه سوخت فسيلي و تجهيز و برقي كردن چاههاي كشاورزي عنوان كرد. وي همچنين از افتتاح ساختمان مركز ترويج و خدمات گوهران بشاگرد و نيز ساختمان مراكز ترويج و خدمات كشاورزي جناح در بستك و مراكز سندرك و تيرور در شهرستان ميناب خبرداد. سيد محمدي با اشاره به طرحهاي افتتاحي در زمينه صنايع كشاورزي نيز بيان داشت: سه پروژه كارخانه خوراك دام در شهرستان بستك، طرح توليد ترشيجات در شهرستان ميناب و خدمات سردخانه اي در حاجي آباد از طرحهاي زير بخش صنايع كشاورزي مي باشند كه با اعتبار بيش از 18ميليارد ريال به بهره برداري مي رسد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان هرمزگان با اشاره به سه پروژه بزرگ شبكه فرعي آبياري دشت جگين، مجتمع گلخانه اي سرخون بندرعباس و سد خاكي فرغوييه تصريح كرد: پروژه شبكه فرعي آبياري و زهكشي اراضي جگين از جمله طرحهاي مهم آب و خاك مي باشد كه با

 

اعتبار بالغ بر 125ميليارد ريال در فاز اول در سطحي به ميزان 2150 هكتار اجرا شده است و احداث 28 ايستگاه پمپاژ و نيز اجراي سيستم هاي آبياري تحت فشار در 1400هكتار از جمله عمليات اجرايي اين طرح مي باشد . وي در خصوص نحوه آماده سازي و واگذاري اراضي زير سد جگين يادآور شد:  بر اساس مصوبه كميسيون ماده 108 قانون برنامه سوم توسعه  به ميزان 2150 هكتار از اراضي زير سد جگين به منظور انجام عمليات  اجرايي  با  شركت توسعه و عمران اراضي كشاورزي ( بانك زمين )  توافقنامه تنظيم گرديد كه شركت مذكور نسبت به آماده سازي اراضي اقدام نمايد و با عنايت به مصوبه هيات محترم وزيران در خصوص واگذاري اراضي  به بهره برداران بومي و منطقه اي به منظور حفظ و يكپارچگي اراضي و نظام واحد بهره برداري با حداكثر بهره وري از منابع آبي و خاكي و بهره مندي اكثريت كشاورزان واجد شرايط منطقه  نسبت به ايجاد شركت سهامي زراعي كه تعداد 572 نفر سهامدار در آن مشاركت دارند اقدام گرديده كه در فاز اول 2150 هكتار از اراضي به شركت مذكور واگذار خواهد شد.
سيدمحمدي خاطر نشان كرد: مجتمع گلخانه اي سرخون در سطح 6/10هكتار با هزينه حدود         10 ميليارد ريال در امور زير ساختي  از پروژه هاي بزرگ بخش كشاورزي است كه همزمان با دهه فجر به بهره برداري مي رسد.  با اجرای اين طرح علاوه بر اشتغالزايی تعداد 28 نفر از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و وارد شدن آنان به تولید پایدار همچنین از نظر افزایش درآمد ناخالص حاصل از تولید محصول به میزان حدود 1000میلیون ریال رشد یافته و با صادرات 30 درصدي محصول درآمد ارزی استان رونق می یابد . وي تصريح كرد:  با توجه به خشکسالی سالهای اخیر و لزوم بهره برداری مناسب از سفره های آبی زیرزمینی  چاره ای جز توسعه کشتهای گلخانه به جای کشتهای سنتی باقی  نمی ماند چرا که با مصرف واحد آب کمتر به ازاء هزارمتر مربع گلخانه تولید با 10هزار متر مربع فضای باز برابری می کند مضافاً اینکه تولیدات خارج از گلخانه ها ارزش صادراتی نداشته در صورتیکه تولید در گلخانه ها به میزان 30 درصد صادر می شود. وي هدف از ايجاد اين مجتمع گلخانه اي كه از نظر سازه در كشور بي نظير است را استفاده بهينه از منابع آب و خاك و تكنولوژي ، ايجاد اشتغال پايدار و توسعه صادرات و نيز كاهش ضايعات كشاورزي عنوان كرد. رييس سازمان جهاد كشاورزي استان هرمزگان احداث سد خاكي فرغوييه در شهرستان حاجي آباد را از جمله طرحهاي مهم آب و خاك برشمرد و گفت: ظرفيت اين سد 10ميليون متر مكعب است و با اعتبار 72 ميليارد ريال احداث شده است كه با توجه به خشکسالی های گذشته استان کنترل و مهار آبهای سطحی و ذخیره در فصول پر آبی و تغذیه دشتهای پایین دست به منظور تامین آب شرب اراضی شاخص های توسعه استان را در این زمینه ارتقاء خواهد داد.  در این طرح آب مورد نياز 500 هکتار از اراضی دشتهای شمیل و آشکارا تامين خواهد شد.