خبرها

کشاورزان بندرخمیر، ۱۵ میلیون نشاء مکانیزه تولید کردند

مدیر جهاد کشاورزی بندرخمیر گفت: امسال با تولید 15 میلیون نشاء مکانیزه گوجه فرنگی توسط کشاورزان این شهرستان، 450 میلیون تومان صرفه جویی صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس عباس پور، با اشاره به اینکه این شهرستان دارای سطح زیر کشت 2 هزار و 400 هکتار گوجه فرنگی می باشد، افزود: نیاز سالانه مزارع گوجه فرنگی این شهرستان به نشاء، حدود 30 میلیون می باشد که صد در صد آن نیز از نوع مکانیزه است.

وی اظهار داشت: در روش تولید مکانیزه، عملیات کشت و پرورش بذر در سینی و محیط های کشت از اواخر مردادماه در منطقه آغاز و با خنک تر شدن هوا، شرایط پرورش مساعدتر و انتقال آن نیز از اوایل مهرماه صورت می گیرد.

این مسوول در ادامه بیان داشت: در سال جاری حدود 15 میلیون نشاء گوجه فرنگی در "کهورستان" و "چاه ماخور" توسط کشاورزان تولید شد که به لحاظ هزینه ای در مقایسه با خرید و تهیه این مقدار نشاء از تولیدکنندگان خارج از شهرستان حدود 450 میلیون تومان در تولید و تهیه نشاء صرفه جویی صورت گرفت.

عباس پور افزود: تولید این مقدار نشاء با مشارکت 50 کشاورز با حضور در کلاسهای ترویجی و بازدی علمی صورت گرفته که این امر انگیزه لازم برای تولید و پرورش سایر کشاورزان را در سال آینده ایجاد کرده است.

وی، اظهار امیدواری کرد: طی دو سال آینده صد درصد تولید نشاء مکانیزه توسط کشاورزان صورت گیرد. صرفه‌جويي ارزي، كاهش مصرف آب و بالا رفتن راندمان آن، ارتقاي توليد و كاهش هزينه‌ها از جمله مزيت‌هاي استفاده از نشاء مكانيزه است.