خبرها

آغاز كاشت كلزا در مزارع هرمزگان

                      

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از آغاز کشت کلزا از اوایل آبانماه در استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس " طهماسی غلامپور" افزود: در سال زراعي جاري در سطح 750 هکتار از اراضي استان بذر این محصول كشت و پيش‌بيني مي‌شود از این میزان سطح زیر کشت 800 تن کلزا برداشت شود.

وی اظهار داشت: کل سطح زیر کشت و برداشت کلزای استان در سال گذشته، 710 هکتار بوده که از این مقدار 680 هکتار آن در منطقه زیارتعلی رودان کاشته شده و از این سطح 720 تن کلزا برداشت شد که بیشتر این تولید تحت عنوان خرید تضمینی تحویل سازمان تعاون روستایی قرار گرفت و بقیه آن نیز توسط کشاورزان به سایر استانها حمل شد.

این مسوول، در خصوص فصل كشت كلزا نيز بیان داشت: محصول كلزا از ابتداي آبان تا اواخر آذر ماه كشت مي‌شود و زمان برداشت آن نیز از نیمه دوم فروردين شروع  و تا اواخر ارديبهشت ماه ادامه دارد.

گیاه کلزا بعنوان یک گیاه مناسب روغنی برای کشت در شرایط آب و هوایی کشور مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به شرایط دما و رطوبت، کاشت پاییزه این گیاه در اغلب نقاط استان به راحتی امکان پذیر است.

روغن دانه ارقام خوراکی کلزا دارای کیفیت بسیار مطلوب است که در نهایت پس از استحصال روغن، کنجاله باقیمانده سرشار از پروتیئن بوده و برای استفاده در تغذیه دام مناسب می باشد.

ویژگیهای گیاه کلزا و سازگاری آن با شرایط مختلف آب و هوایی اهمیت این محصول را بیشتر کرده و بعنوان نقطه امیدی جهت تامین روغن خوراکی مورد نیاز کشور به شمار آمده است.

کلزا می تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماریها، آفات و علفهای هرز بکاهد و باعث افزایش عملکرد دانه این محصولات شود.