خبرها

۶۰ میلیارد ریال برای مقابله با آفت جاروک جادوگر به هرمزگان مصوب شد

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: از محل مصوبات سفرهای دوم و سوم استانی هیات دولت به هرمزگان،60 میلیارد ریال برای اجرای طرح های مختلف مقابله با بیماری جاروک جادوگر و مدیریت آن به این استان اختصاص یافت.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس "طهماسب غلامپور، افزود: این میزان مبلغ که به تازگی به استان تخصیص داده شده است، پیش بینی می شود تا پایان آبانماه امسال به استان ابلاغ شود.

وی بیان داشت: تحقیقات صورت گرفته از سوی سازمانهای تحقیقاتی وهمچنین طرح جامع مقابله با بیماری جاروك نشان می دهد كه تنها راه مبارزه با آفت جاروك لیموترش، استفاده از گونه های جایگزین مقاوم و همچنین اصلاح و مدیریت باغات با سطح آلودگی كمتر از 50 درصد است.

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان در ادامه بیان داشت: در راستای جلوگیری از گسترش جاروك لیموترش و حذف زودهنگام درختان، عملیات اصلاح در سطح چهار هزار هكتار از باغهای با آلوگی پایین این استان هم اكنون در دست انجام است.

به گفته ی این مسوول، در راستای مدیریت باغهای آلوده با سطح كمتر از 50 درصد اقداماتی شامل شناسایی درختان آلوده، تغذیه، هرس و حذف و همچنین كنترل شیمیایی و اقدامات علیه ناقل بیماری، حذف و ریشه كنی درختان آلوده، فعالیتهای آموزشی و ترویجی و جایگزینی باغهای حذف شده در دست اجراست.

غلامپور تاكید كرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته امسال با همكاری سازمان بسیج سازندگی جایگزینی با استفاده از ارقام مقاوم انجام می شود.

به گفته ی این مسوول، در صورت تامین منابع مالی مصوب سفرهای دوم و سوم رییس جمهور و هیات دولت به هرمزگان می توان از دو طریق حذف درختان آلوده و جایگزینی با گونه های مقاوم و همچنین مدیریت باغهای با آلودگی كمتر با این بیماری مقابله كرد.