خبرها


کوچ ۳۰۰ هزار کلنی زنبور عسل به هرمزگان

                               

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان آز آغاز کوچ کلنی های زنبور عسل به این استان خبر داد و گفت: هر ساله فعالیت کلنی های زنبور عسل با گل دهی درختان در ارتفاعات کوه گنو، هماگ و زاکین آغاز می شود.

مهندس " ابراهیم طغرلی" افزود: پیش بینی می شود امسال یکهزار و 500 زنبوردار با بیش از 300 هزار کلنی زنبور عسل از استانهای مازندران، لرستان، زنجان، فارس، آذربایجان، خراسان و اصفهان مهاجرت کنند.

وی اظهار داشت: مهاجرت کلنی زنبورهای عسل به هرمزگان از اوایل آذرماه هر سال آغاز شده و بازگشت آنها تا اردیبهشت صورت می گیرد.

این مسوول، با اشاره به اینکه هرمزگان با داشتن درختان متنوع مرکبات و درختچه های جنگلی از شرایط مناسبی برای پرورش زنبور عسل در فصل زمستان برخوردار می باشد، اضافه کرد: کوچ کلنی های زنبور عسل بسته به میزان بارندگی و پوشش گل و گیاه در هر منطقه انجام می شود.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در ادامه بیان داشت: هرمزگان 70 زنبور دار بومی و 9حدود هزار کلنی دارد که سالانه بیش از 40 تن عسل از  آنها بدست می آید که عسل تولیدی به لحاظ  کیفیت از طعم بسیار خوبی برخوردار است.

طغرلی، گفت: به علت شرایط اقلیمی خاص هرمزگان، فصل پرورش ملکه هم یک تا دو ماه زودتر از بقیه نقاط کشور در استان آغاز می شود و در صورت نیاز زنبورداران در اختیار آنها گذاشته می شود.

 وی افزود: ایستگاه پرورش ملکه جهاد کشاورزی خراسان رضوی هر ساله در یکی از نقاط  هرمزگان مستقر شده و عملیات پیوند زنی، پرورش و جفت گیری ملکه را در این استان انجام می دهد.