خبرها


اجرای طرح کشت های داربستی سبزی و صیفی با استفاده از آب دریا توسعه می یابد

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به توسعه طرح کشت های داربستی سبزی و صیفی با استفاده از آب دریا در استان خبر داد و گفت: ایجاد کشت های داربستی و بهره برداری فشرده از زمین زراعی و استفاده از تکنیک های جدید بویژه استفاده از آب شیرینکن جهت بهره برداری از آب دریا منجر به کسب درآمد کافی از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح برای یک خانوار روستایی می گردد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، "مهندس علینقی صالحی" افزود: سطح زیر کشت کل محصولات زراعی این استان، 81 هزار هکتار با تولید حدود یک میلیون و 370 هزار تن در سال 89 بوده که از این مقدار تولید، یک میلیون و 200 هزار تن مربوط به محصولات سبزی و صیفی از جمله گوجه فرنگی ، بادمجان، خیار سبز، هنددوانه ، پیاز، سیب زمینی و... بوده و مابقی تولید به میزان 158هزار تن مربوط به سایر محصولات زراعی از جمله گندم، جو، ذرت دانه ای، کلزا، یونجه و غیره می باشد.

وی اظهار داشت: از محصولات شاخص سبزی وصیفی در استان، محصول گوجه فرنگی با سطح زیر کشت 13 هزار هکتار می باشدکه با توجه به محدودیت های منابع آبی و خاکی استان، دارای متوسط عملکرد پایین (30تن) بوده که می توان با روشهای جدید گام موثر در افزایش تولید برداشت. به همین جهت، احداث کاشت داربستی محصولات سبزی وصیفی و تولید قابل ملاحظه محصول در آن، جزو اولویتهای سازمان در سال زراعی 90-89 قرار گرفت که ضمن آن 40 هکتار از اراضی زراعی استان در هشت شهرستان مورد بهره برداری جهت کشت داربستی گوجه فرنگی قرار گرفته که با تولیدی به میزان 6 هزار و 800 تن و کاهش هزینه، راهبردی جهت بهبود وضعیت اقتصادی روستائیان شده است .

این مقام مسوول بیان داشت: با توجه به نتایج مثبت حاصل از اجرای طرح کشت داربستی محصولات سبزی و صیفی (گوجه فرنگی)، طی دو سال گذشته در استان و کاهش منابع آبهای زیرزمینی و افزایش میزان شوری آبهای مذکور به دلیل بهره برداری بی رویه ، جهت گیری به سوی استفاده از آب دریا از طریق نصب آب شیرینکن منطقی به نظر می رسد. لذا، بمنظور توسعه و ترویج کشت های داربستی با آب دریا در سال زراعی 91- 90 طرح مذکور برای اولین بار در سطح 10 هکتار و به صورت الگویی در شش شهرستان از جمله بندرخمیر، بندرعباس، بندرلنگه، سیریک، جاسک و قشم اجرا می شود.

مهندس صالحی ادامه داد: براساس نتایج بدست آمده، اجرای این طرح می تواند در سطح استان تحولی از نظر میزان تولید و بهره برداری از سایر منابع آبی (آب دریا) ایجاد نماید بطوریکه 30% از سطح زیرکشت گوجه فرنگی فضای باز کاهش یافته و به همین میزان به تولید استان اضافه خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: افزایش تولید هشت برابری کشت داربستی نسبت به کشت سنتی یکی از امتیازات مهم اجرای کشت داربستی در مقایسه با کشت سنتی است که با توجه به اینکه کیفیت محصول کشت داربستی از مرغوبیت و بازار پسندی بالائی برخوردار است لذا از لحاظ قیمت و عرضه و تقاضا نسبت به کشت سنتی دارای ارزش افزوده بیشتری است.

مهندس صالحی، افزود: برنامه های متعددی برای گسترش وترویج این طرح از جمله آموزش وترویج بهره برداران از طریق رسانه ها، آموزش کارشناسان درقالب برگزاری کارگاه و دوره های کوتاه مدت وآموزش انفرادی وگروهی به بهره برداران انجام و یا در حال انجام شدن است.

به گفته ی این مقام مسوول، از مزایای این طرح، کاهش 10برابری هزینه احداث سازه داربستی نسبت به احداث سازه گلخانه ای، افزایش عملکرد نسبت به روش سنتی، افزایش تراکم بوته در واحد سطح (250 هزار بوته ) نسبت به کشت سنتی (12 هزار بوته)، کیفیت بالای محصول وبازار پسندی، می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، سهولت در برداشت، ایجاد اشتغال، استفاده از آب دریا به عنوان منبع جایگزین آب های زیر زمینی و سطحی، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش مصرف سموم قارچ كش نسبت به کشت سنتی به نسبت 1به4 و کنترل بیماریها وآفات نسبت به کشت سنتی را از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد.

استان هرمزگان جزو استانهایی است که به دلایل اقلیمی قادر است در طول سال انواع محصولات کشاورزی را تولید کند. محدودیت منابع آبی و کاهش اراضی حاصلخیز، ضرورت استفاده بهینه از امکانات موجود به ویژه آب دریا و افزایش عملکرد در واحد سطح را دو چندان نموده است .

این استان، با توجه به محدودیت های منابع آبی و دسترسی به آب های شور دریا ، بعنوان یک منبع طبیعی آب، و دارا بودن شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب اساسا به صورت گلخانه طبیعی عمل می نماید. لذا می توان با راهکارهای جدید و با کمترین هزینه جهت احداث سازه ، اقدام به بهره برداری از آب دریا و تولید محصول با روش کشت متراکم نمود. از این رو احداث کاشت داربستی محصولات سبزی وصیفی با استفاده از آب دریا و تولید قابل توجه محصول در آن می توان ضمن افزایش تولید و کاهش هزینه راهبردی جهت بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستائیان اقدام نمود .

براساس آمار منتشرشده 97% از آب موجود روی کره زمین در دریاهاست . 43% از سطح کره زمین را زمینهای غیر قابل کشت یا نیمه خشک پوشانده که 15% از زمین های بایر موجود در مناطق ساحلی و صحراهای شوره زار محصور در خشکی می تواند برای پرورش محصولات مختلف تحت شرایط آبیاری با آب شور و یا با استفاده از آب شیرین کن مناسب باشد ، بدین ترتیب 31 میلیون هکتار اراضی قابل کشت جدید حاصل می شود که می تواند بدون تخریب جنگلها برای پرورش محصولات متفاوت جهت تغذیه انسان و دام مورد استفاده قرارگیرد. گسترش استفاده از آب شور یا همان آب بیکران دریا می تواند قدمی موثر در جهت دستیابی به موفقیت در امور کشاورزی مناطق ساحلی به شمار رود.

با پرورش و توسعه گیاهان مختلف با استفاده از آب دریا در مناطق ساحلی می توان ضمن احیای حیات و تغییر اکوسیستم منطقه باعث توسعه رونق اقتصادی در زمینه های کشاورزی، دامپروری، کارخانجات صنعت توریسم و ایجاد اشتغال پایدار شد.