خبرها

همايش مديريت خشكسالي در بخش كشاورزي
در دومين روز از هفته جهاد كشاورزي كه با عنوان كشاورزي ، منابع پايه و بهره وري نامگذاري شده است همايش مديريت خشكسالي با حضور مسئولان، محققان و كارشناسان بخش كشاورزي ، با هدف معرفي راهكارهاي نوين و علمي در مقابله با خشكسالي و كاهش اثرات آن در بندرعباس برگزار شد. رييس موسسه تحقيقات كشاورزي ديم كشور با حضور در اين مراسم گفت:  بر اساس بررسي هاي انجام شده از سال 1987 تا سال 2006 عمده ترين بلاياي طبيعي مربوط به خشكسالي مي باشد . دكتر عبدالعلي غفاري افزود: خشكسالي پديده اي طبيعي محسوب شده و بر اساس آمارها كشور ايران در هر دوره 10 ساله دو بار خشكسالي بوده است . وي ادامه داد: امروزه از بحران مواد غذايي به عنوان سونامي آرام ياد مي شود و همواره تاكيد بر اين مسئله  است كه با روشهاي علمي و تكنيكهاي نوين در بخش كشاورزي بتوان با استفاده بهينه از ظرفيتها و منابع موجود به روند توليد ادامه داد. وي با اشاره به اهميت برنامه ريزي براي مقابله با خشكسالي به مديريت ريسك اشاره كرد و خاطر نشان كرد: در مديريت ريسك خشكسالي، تدابير و تمهيدات، فعال و پويا بوده و تاكيد بر آمادگي و كاهش ريسك خشكسالي است. وي ادامه داد: كاهش ريسك شامل برنامه ها ، سياستها و برنامه هاي كوتاه يا بلند مدت است كه در هنگام خشكسالي به اجرا در مي آيد تا از ميزان خطر خشكسالي بر زندگي ، سرمايه ها، استعداد ها و ظرفيت هاي توليدي انسان بكاهد. غفاري با بيان اينكه كشور ايران در منطقه گرم و خشك واقع شده است گفت: در حدود يك سوم كشور در مناطق نيمه خشك ديمكاري انجام مي شود و كاربرد تحقيقات انجام شده موجب افزايش توليدات ديم در حد دوبرابر مي شود و اين در حالي است كه فقط پنج درصد زارعين از يافته هاي تحقيقاتي موسسه ديم كشور استفاده مي كنند. به گفته وي سالانه بين چهار تا چهارميليون و 200هزارهكتار از اراضي ديم كشور زيركشت گندم و يك ميليون هكتار نيز زيركشت جو قرار مي گيرد.
دكتر غفاري همچنين خاطر نشان كرد: بخش زيادي از مشكلات كشت ديم كشور با تهيه طرحهاي تحقيقاتي و پژوهشي حل و نيازهاي اوليه ديم كاران پس از دسته بندي جهت اجرا به بخش ترويج
وزارتخانه ارايه شده است.
به گفته اين مقام مسوول، درهر سال زراعي حداكثر بين 470 تا500 طرح پژوهشي و تحقيقاتي در زمينه كشت انواع محصولات ديمي در سراسركشور انجام مي شود. وي تاكيد كرد: زماني موفق  مي شويم كه حلقه واسط بخش تحقيقات و كشاورزي يعني مروجان بتوانند بطور كامل دستورالعمل ها را ابلاغ و با كمك كشاورز پياده كنند . رييس موسسه تحقيقات ديم كشور در خصوص راهكارهاي تخصصي جهت مقابله با خشكسالي و توليد محصولات زراعي در شرايط كم آبي به ارائه مطالبي پرداخت. مديركل منابع طبيعي استان هرمزگان نيز در اين همايش با بيان اينكه خشكسالي يعني  كاهش و بي نظمي بارندگي به حدي كه روند عادي رشد ،حيات و توليد محصول مختل گردد اظهار داشت : بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد طي يك دوره 37 ساله از سال 49 تا 86 حدود 23 سال استان هرمزگان خشكسالي داشته است و موقعيت جغرافيايي استان و شرايط آب و هوايي حاكم بر آن ،پديده خشكسالي را به عنوان يك واقعيت اقليمي در استان مطرح ساخته است و در اين دوره خشكسالي ده ساله اخير نيز خسارات بسياري به بخش كشاورزي ومنابع طبيعي استان وارد آمده است .
الياس پرورش افزود: بررسي هاي آماري نشان مي دهد  كه استان در سال آبي 86-87 داراي  ميانگين بارندگي6/89ميليمتر بوده كه اين ميران بارندگي 56 در صد كمتر ار بارندگي نرمال استان مي باشد. وي با اشاره به راهكارهاي مقابله به خشكسالي گفت: دركوتاه مدت با بهره وري بهينه از منابع آب موجود در كنار حفاظت از آبخيزها و عرصه هاي طبيعي مي توان اثرات منفي خشكسالي را به حداقل رسانيد كه در اين راستا اجراي طرحهاي از جمله مديريت مصرف آب و افزايش راندمان آبياري با استفاده از شيوه هاي نوين آبياري، خريد دام مازاد بر ظرفيت مراتع و تغذيه دستي دامها درمواقع خشكسالي و تامين سوخت مناطق روستايي و عشايري جهت جلو گيري از تخريب منابع طبيعي تواند از شدت بحران خشكسالي استان بكاهد. مدير كل منابع طبيعي استان عمده راهكارهاي ميان مدت را  راهبرد مهار و توسعه منابع آب عنوان كرد كه بدليل پتانسيل محدود آبهاي زيرزميني از يك سو و برخورداري از پتانسيل بالقوه آبهاي سطحي از سوي ديگر در بخش مهار آبهاي سطحي قرار مي گيرد.
وي تاكيد كرد: استراتژي بلند مدت نيز افزايش توان مقابله با خشكسالي و كاهش تبعات منفي آن بر پايه مطالعه و برنامه ريزي مديريت منابع ، بهره وري بهينه از آب استحصال شده و  همچنين بازيافت آبهاي مصرف شده و استفاده مجدد از آنها درچرخه توليد مي باشد.