خبرها

استاندار هرمزگان : شكوفايي بخش كشاورزي با برنامه ريزي صحيح و مشاركت مردمي محقق مي شود

استاندار هرمزگان گفت: شكوفايي و تعالي بخش كشاورزي با برنامه ريزي صحيح دست اندركاران و مشاركت قوي مردمي محقق مي شود و بايد در اجراي تمام طرحهاي اين بخش ، منفعت مردم و نقش مردم در اين فرايند را مد نظر قرارداد.
صاحب محمدي در مراسم تقدير از توليدكنندگان برتر بخش كشاورزي استان هرمزگان ضمن تقدير از تلاش همه بهره برداران و توليدكنندگان درعرصه هاي مختلف كشاورزي اظهار داشت: امروز تامين امنيت غذايي جامعه هدف مهم و اصلي بخش كشاورزي به عنوان يك بخش اقتصادي تاثيرگذار در كشور است و تامين امنيت غذايي در جامعه ما مرهون زحمات قشر پرتلاش كشاورز و توليدكنندگان است. وي در اين مراسم كه با حضور مسئولان ، بهره برداران و توليدكنندگان و  دست اندركاران بخش كشاورزي برگزار شد با اشاره به سالروز فرمان تاريخي حضرت امام (ره) در تشكيل نهادي با عنوان جهاد سازندگي در ابتداي پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي خاطر نشان كرد: جهاد سازندگي با هدف خدمت رساني به ساكنين روستاها در زمينه هاي مختلف و تلاش در جهت محروميت زدايي فعاليت خود را آغاز نمود و در سالهاي دفاع مقدس نيز جهاد گران در زمينه اقدامات مهندسي و پشتيباني جبهه هاي نبرد بسيار خوب درخشيدند و خدمت مقدس سنگر سازان بي سنگر بر هيچ كس پوشيده نيست.
وي ادامه داد: در عرصه سازندگي نيز اين ارگان خدمات ارزنده اي را به روستاها و نقاط محروم كشور ارائه كرد و در واقع مي توان گفت اين نهاد با تكيه بر فرهنگ جهادي يك تحول ساختاري را با استفاده از ارزشهاي انقلاب اسلامي و آرمانهاي والاي امام (ره) در خدمت رساني به روستاها ايجاد نمود. استاندار هرمزگان همچنين به نقش مهم وزارت كشاورزي سابق در توليد و امنيت غذايي اشاره كرد و افزود: وزارت كشاورزي نيز در گذشته خدمات اجرايي و كارشناسي بسيار ارزنده اي را در بهبود روند توليد و افزايش محصولات كشاورزي داشته است و ادغام وزارتخانه هاي كشاورزي و جهاد سازندگي و تبديل آن به وزارت جهاد كشاورزي نيز گام بزرگي در ارتقاء ظرفيت ها و گسترش فعاليتها و نيز خدمت رساني بهينه بود كه امروز شاهد موفقيت هاي بزرگي در عرصه توليدات بخش كشاورزي در كشور مي باشيم و خودكفايي در محصول استراتژيك و مهم گندم يك موفقيت بزرگ در اين زمينه محسوب مي شود. صاحب محمدي همچنين توسعه اشتغالزايي و كارآفريني را از ديگر موفقيتهاي اين بخش برشمرد و تصريح كرد: كشاورزي در گذشته نه چندان دور سنتي بود و امروز شاهد آن هستيم كه متخصصان و دانش آموختگان اين بخش با ديدگاه علمي و نيز با استفاده از

دانش و تكنولوژي روز به اين عرصه وارد شده اند و نقش بسزايي در افزايش كمي و كيفي توليدات ايفا مي نمايند. وي در ادامه به فعاليتهاي شاخص وزارت جهاد كشاورزي از جمله توسعه تحقيقات ، افزايش كمي و كيفي محصولات ، كشت و صنعتها، يكپارچه سازي اراضي ، طرحهاي آبخيزداري ، شيلات ، دامپروري و توسعه و ترويج روشهاي آبياري نوين اشاره كرد و اظهار داشت : امروز هدف گذاريها به سوي شكوفايي بخش كشاورزي است و اصلي ترين مسئله اي كه بايد در نظر گرفته شود مشاركت مردمي است و از سوي ديگر بايد منفعت اقتصادي آن نيز براي قشر كشاورز و توليد كننده در نظر گرفته شود. وي با اشاره به سفر دوم هيئت دولت در استان هرمزگان مصوبات دور دوم اين سفر را براي آينده استان بسيار مهم و تاثيرگذار ارزيابي كرد. وي به طرحهايي همچون پرورش ماهي در قفس ، اجراي طرحهاي آب و خاك ، پروژه هاي آبخيزداري  و توسعه سطوح آبياري تحت فشار در استان اشاره كرد و آنها را با اهميت و مهم خواند. استاندار هرمزگان خشكسالي را يكي از مشكلات مهم كشاورزي منطقه  عنوان كرد و گفت: هرچند خشكسالي تهديد مهمي براي فرايند توليد در بخش كشاورزي است اما مي تواند به فرصت هم تبديل شود اقدامات كارشناسي در زمينه احداث سد و استفاده بهينه از روان آبها بايد با جديت دنبال شود و همچنين بايد روشهايي را در صرفه جويي و مصرف بهينه آب به كار برد كه  در اين راستا توسعه روشهاي آبياري تحت فشار بسيار اهميت دارد . وي بر تقويت و توسعه صنايع تبديلي به عنوان تكميل كننده زنجيره توليدات كشاورزي و نيز يك راهكار مهم براي حمايت از كشاورزان و توليد كنندگان و توليد اقتصادي محصولات آنها تاكيد كرد. صاحب محمدي همچنين يادآور شد: با تقويت و حمايت از تشكلهاي بخش كشاورزي بايد بتوان بهره برداران پيشرو را وارد عرصه هاي مختلف نمود و اين تشكلها و گروههاي خودجوش مردمي هستند كه مي توانند طرحهاي كشاورزي را توسعه دهند.
محمد نصوري رييس سازمان جهاد كشاورزي استان هرمزگان نيز در اين مراسم ضمن تقدير از تلاش توليد كنندگان بخش كشاورزي در اقصي نقاط استان اظهار داشت : با وجود شرايط اقليمي اين منطقه كشاورزان و توليدكنندگان همچنان به روند توليد ادامه مي دهند و موفقيتهاي اين بخش نيز مرهون تلاش اين عزيزان است. وي تاكيد كرد: 25درصد از جمعيت استان هرمزگان مشغول به فعاليت در عرصه هاي مختلف بخش اعم از زراعت ، باغداري ، دامداري ، فعاليتهاي شيلاتي و صنايع كشاورزي مي باشند و با توجه به نقش ارزنده توليد كنندگان اين استان و شرايط خاص منطقه حمايت همه جانبه از بخش كشاورزي و دست اندركاران و توليد كنندگان اين بخش ضروري است . 
در پايان اين مراسم از 36 نفر از توليدكنندگان برتر بخش كشاورزي استان هرمزگان با حضور استاندار و مسئولان تجليل و تقدير شد. گفتني است رستم اژدري به عنوان باغدار نمونه و سليمان نهنگ به عنوان صياد نمونه كشوري معرفي شدند.