خبرها

بیش از ۲ هزار هکتار از باغات آلوده لیموترش هرمزگان امحا می شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: در راستای کنترل بیماری جاروک در باغات لیموترش، پیش بینی می شود در سالجاری 2 هزار و 470 هکتار از باغات آلوده به این بیماری، امحا شود.

مهندس سید ابراهیم حسینی درآگاهی افزود: از این میزان امحای در نظر گرفته شده، 1250 هکتار مربوط به شهرستان میناب، 1180 هکتار رودان، 30 هکتار حاجی آباد و 10 هکتار در بندرعباس می باشد.

وی اضافه کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته تنها راه مبارزه با آفت جاروک جادوگر لیموترش، استفاده از گونه های جایگزین و حفاظت قرنطینه ای از باغ های سالم در نقاط مختلف است که در این زمینه به دنبال امحای 2 هزار و 470 هکتاز باغات آلوده، 2 هزار و 970 هکتار جایگزین و بیش از چهار هزار هکتار نیز مدیریت به صورت تغذیه و هرس انجام می شود.

این مسوول بیان داشت: لیمو شیرین، پرتقال، نارنج و میوه های گرمسیری شامل انبه، چیکو وکنار از انواع جایگزینی هستند.   

حسینی درآگاهی، در خصوص چگونگی امحا و مدیریت باغات لیمو ترش ابراز داشت: عملیات امحا و مدیریت در چندین مرحله صورت می گیرد به این ترتیب که ابتدا درخت قطع شده و سپس زمین تسطیح و عملیات چاله زنی و جایگزینی درخت انجام می شود که زمان امحا از شهریور تا آذرماه و عملیات جایگزینی نیز از اسفند تا خرداد ماه سال آینده صورت می گیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: سال گذشته نیز 2 هزار و 15 هکتار از کانونهای آلوده به بیماری جاروک جادوگر در باغهای رودان، میناب، حاجی آباد و رودان امحا شد و در همین زمینه نیز یکهزار و 965 هکتاز نیز جایگزین و حدوو چهار هزار هکتار نیز مدیریت شد.

وی، در ادامه بیان داشت: اعتبار پیش بینی شده برای مبارزه با بیماری جاروک جادوگر، 60 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که با اختصاص این میزان اعتبار، می توان از دو طریق مدیریت و امحا با این بیماری مقابله کرد.

 مهندس حسینی، اضافه کرد: اگر این میزان اعتبار طی سه سال آینده نیز اختصاص یابد  با برنامه های در نظر گرفته شده، پیش بینی می شود تا چهار سال آینده بیماری جاروک جادوگر در باغات لیموترش استان هرمزگان حذف شود.        



اخبار برگزیده