خبرها


استفاده از شبکه آبیاری نوین در ۲۱ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی هرمزگان

مدیر آب و خاک و امورفنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: امسال21 هزار و 238 هکتار از زمین های باغی و زراعی هرمزگان به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز می شود.

مهندس علی باقرزاده، هزینه اجرای این طرح را 56 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال این زمین ها به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز می شوند.

به گفته ی مدیر آب و خاک و امورفنی و مهندسی جهاد کشاورزی هرمزگان از آغاز اجرای این طرح در استان، تاکنون 56 هزار و600 هکتار از زمین های باغی و زراعی هرمزگان به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز شده اند که با بهره برداري از چند طرح پايان يافته در هفته دولت، اين سطح به بيش از 58 هزار هكتار افزايش مي يابد.
وي اضافه كرد: براي اجراي اين طرحها كه همزمان با هفته دولت به بهره برداري مي رسند 80 ميليارد ريال هزينه شده است.
باقرزاده اظهار داشت: سال گذشته نیز 13هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان هرمزگان  به آبیاری تحت فشار مجهز شد.

این مسوول گفت: افزایش تولید محصول در واحد سطح، استفاد بهتر از آب، کاهش نیروی کارگری، کاهش مصرف کود و کاهش تاثیر شوری آب در رویش گیاه از مزایای اجرای طرح آبیاری تحت فشار است.

باقرزاده با اشاره به خشكسالي يك دهه اخير در اين استان اظهار داشت: براي جلوگيري از خسارت كشاورزان راهي جز استفاده از روشهاي نوين آبياري ندارند و دولت نيز دراين زمينه با پرداخت تسهيلات بلاعوض و ارزان از بهره برداران حمايت مي كند.
وي ازجمله مزيتهاي آبياري نوين در باغها و مزارع به افزايش راندمان آبياري، توليد محصول در واحد سطح، استفاد بهينه آب، كاهش نيروي كارگري و همچنين كاهش مصرف كود اشاره كرد.
اين مقام مسوول بيان داشت: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده، پيش بيني مي شود تا پايان برنامه پنجم توسعه، 91 هزار هكتار از اراضي كشاورزي اين استان كه قابليت آبياري تحت فشار را دارند به آبياري نوين مجهز شوند.
باقرزاده بیان داشت: استان هرمزگان طي دو سال گذشته به دليل اجراي موفق طرحهاي آبياري نوين ضمن كسب رتبه دوم كشور از سوي وزارت جهاد كشاورزي نيز به عنوان سازمان الگو براي ديگر استانها معرفي شده است.

 



اخبار برگزیده