خبرها

پرداخت تسهیلات با کارمزد چهار درصد به تشکلهای بخش کشاورزی استان هرمزگان

استان هرمزگان یکی از استانهای مستعد و مناسب سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و شیلات است و چنانچه شرایط مهیا گردد می تواند حرف اول در اقتصاد استان و بخشی از اقتصاد ملی را داشته باشد. برای رسیدن به این منظور تنگناها و محدودیتهایی وجود دارد که در صورت رفع آنها به این هدف خواهد رسید. ایجاد یک مرجع عالی و حمایتی مستقل و با مشارکت خود تولید کنندگان می تواند یکی از مهمترین عوامل رفع تنگناها و محدودیتها باشد که به لطف پروردگار منان صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان هرمزگان در راستای این مهم تشکیل شده است. آنچه می خوانید مصاحبه با آقای مهندس محمد امین خیاط مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان هرمزگان است. حرکتی را که شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از کشاورزی از سالهای گذشته در راه اندازی صندوق انجام داده و توانسته در تمامی استانهای کشور صندوقهای غیر دولتی را با حضور بخش خصوصی برپا کند. اکنون باید در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و با برنامه ریزی مدبرانه و عزت مدارانه این حرکت را هر چه ملموس تر به اذهان مردم برسانیم تا بدانند که چه مقدار در به حرکت در آوردن چرخه اقتصاد کشاورزی توانسته اند دولت را یاری دهند، از سوی دیگر بتوانیم با شکوفایی این بخش گام مردم را از نتیجه این فعالیتها و تلاشها شیرین سازیم و همکاری کامل دولت و ملت و اتکا به خداوند را که زمینه ساز پیشروی های بسیاری در عرصه کشاورزی شده است را برای مردم بازگو کنیم.نو آوری و شکوفایی صندوقهای غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در گروه مشارکت تولید کنندگان و دولت محقق خواهد شد. و اما نکته اول مشارکت و حرکت رو به جلو دولت در راستای اصل چهل و چهارم است که دولت بایستی نقش تصدی گری را واگذار کرده و نقشش را به سمت و سوی حمایت و سیاست گذاری تبدیل کند.
در این راستا شرکت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان هرمزگان با هدف تجمیع سرمایه در بخش کشاورزی – کاهش نرخ کارمزد – حل مشکل وثیقه – برطرف نمودن تشریفات دست و پا گیر جهت اخذ تسهیلات – هدفمند نمودن تسهیلات در توسعه بخش کشاورزی و سهیم کردن تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی در فرآیند تصمیم سازی – زمانبندی مناسب توزیع تسهیلات - سپردن کار مردم به مردم تحت عنوان صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان از خرداد ماه 1387 و با مشارکت تشکلهای بخش کشاورزی استان به میزان حداقل پنجاه و یک درصد و مشارکت دولت محترم چهل و نه درصد و براساس ماده دوازده قانون وزارت جهاد کشاورزی تاسیس شده و شروع به کار کرده است و با عنایت به اینکه کلیه زیر بخشهای کشاورزی استان در بخشهای کشاورزی استان در بخشهای دام و طیور، زنبور عسل، شیلات و آبزیان، زراعت و باغبانی، تعاونیهای روستایی و تعاونیهای تولید و تعاونیهای محصولی ومنابع طبیعی وصنایع کشاورزی و  ... در این صندوق عضو هستند .
پس از برگزاری جلساتی در سال 86 که به بررسی موضوعات چگونگی تشکیل و مسائل مرتبط با آن پرداخته شد، هیئت موسس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان هرمزگان اقدام به برگزاری مجمع عمومی موسس جهت تاسیس صندوق نمود و در تاریخ 20/12/86 با مشارکت تشکلهای بخش کشاورزی استان برگزار و در خرداد ماه سال جاری در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسید.
* چه تعداد سهامدار عضو صندوق هستند و از چه بخشهایی تشکیل شده است؟
 در مرحله اول مشارکت هفتاد و یک تشکل بخش کشاورزی استان که شامل تشکلهای شیلات و آبزیان، امور دام و طیور، تعاونیهای تولید، تعاونیهای روستایی، منابع طبیعی و ... تشکیل شده است که بیشترین مشارکت با حضور سی وچهار تشکل بخش شیلات استان بوده است.
* اهم وظایف و اختیارات و خدمات قابل عرضه صندوق شامل چه مواردی است ؟
اعطای تسهیلات و انجام حمایتهای مالی به تولید کنندگان و متقاضیان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی – دریافت کمکهای مالی – اعتباری و هرگونه تسهیلات از دولت و بانکها و سایر موسسات
- حمایت از تولید کنندگان و فعالان بخش کشاورزی استان در مواجهه با موقعیتهای بحرانی
- تضمین متقاضیان سرمایه گذاری برای دریافت اعتبار از بانکها و سایر موسسات داخلی
- جذب مستمر منابع مالی تولید کنندگان به منظور افزایش سرمایه
- تامین نقدینگی جهت ایجاد بازارهای عرضه مستقیم تولیدات نهایی به منظور ایجاد ثبات قیمت و تنظیم بازار
- بازاریابی به منظور عرضه محصولات در بازارهای هدف
- مشارکت در تهیه و اجرای طرحهای تحقیقاتی مرتبط با طرحهای حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و
- سایر عملیات و فعالیتهای مجاز مرتبط با حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان را می توان نام برد.
* عملکرد صندوق در ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی چگونه بوده است و میزان سود دریافتی صندوق شما چه میزان است؟
با توجه به گذشت دو ماه از تاسیس صندوق هماهنگی های خود را در ارائه تسهیلات به تشکلهای عضو خود شروع کرده و به حدود نیمی از اعضا تسهیلات پرداخت شده است و در دور اول پرداخت تسهیلات، کارمزد دریافتی صندوق چهار درصد در سال بوده است.
* نوع و مدت زمان پرداخت تسهیلات چگونه است؟
پس از تکمیل و ارائه فرم درخواست تسهیلات و گزارش توجیهی هر تشکل به صندوق، پس از بررسی توسط مدیر عامل صندوق و تیم کارشناسی در جلسه هیئت مدیره مطرح و پس از تصویب بلافاصله پس از عقد قرارداد و بر اساس نوع فعالیت هر تشکل حداکثر تا یک سال قابل پرداخت خواهد بود.
* تشکیل این صندوق چه تاثیری در روند بخش کشاورزی استان می گذارد؟
باید متذکر شد صندوق استان هرمزگان آخرین صندوق تاسیسی توسط شرکت مادر تخصصی در کشور است و با توجه به نو پا بودن صندوق در استان، سرمایه این صندوق به آن حدی نرسیده است که بتوان ادعا کرد که در روند توسعه بخش کشاورزی اثر داشته است اما در حد سرمایه موجود خود تاثیرات خوبی داشته است و به عنوان مثال تسهیلات پرداختی تاکنون جهت خرید خرما، کود، بذر، ماهی و میگو و ادوات صید و صیادی و ... بوده که مشهود آن استقبال برای افزایش سرمایه و عضویت جدید است.
* برنامه های صندوق در آینده چگونه است؟
برنامه های آینده صندوق که در دستور کار قرار دارد به شرح زیر است :
- افزایش سرمایه از طریق پذیرش عضو جدید و افزایش سرمایه اعضا
- پیگیری جذب کمکهای بلاعوض از نهادها و متولیان امور
- تامین و تقویت منابع داخلی صندوق از طریق استفاده از کمکهای فنی – اعتباری و اعتبارات خشکسالی
* مشکلات صندوق چه مواردی است و برای رفع آن چه پیشنهادی دارید؟
به لطف خداوند بزرگ و به مدد تیم کارشناسی قوی در بدنه شرکت مادر تخصصی است  در خصوص روند کاری و اجرایی صندوق مشکلی وجود ندارد، اما در خصوص روند رشد صندوق موضوع اطمینان از سهم چهل و نه درصد دولت محترم و ماده دوازده سازمان جهاد کشاورزی است که با همت و تلاش ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی استان و استاندار محترم درصدد رفع می باشیم و در پایان از زحمات و تلاش جناب آقای مهندس نصوری و مهندس بقائی پوری معاون مالی اداری سازمان جهاد کشاورزی در تاسیس این صندوق در استان تشکر و قدردانی می نمایم.