خبرها


پروژه کشت گوجه فرنگی داربستی در كهور ستان به بهره برداری رسید

به مناسبت ایام الله دهه فجر با حضور استاندار:

پروژه کشت داربستی گوجه فرنگی در کهورستان به بهره برداری رسید

به مناسبت دهه مبارک  فجر درحوزه  کشاورزی پروژه کشت داربستی گوجه فرنگی در كهورستان بندرخمیر  وعلاوه بر آن پروژه مبارزه بیولوژیک با آفات   و آبیاری تحت فشار در سطح 10 هزار هکتار با حضور حسین هاشمی تختی استاندارهرمزگان  ، رییس سازمان جهاد کشاورزی وجمعی از مدیران این سازمان  به بهره برداری رسید

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان درحاشیه افتتاح این پروژها  مدیر حوزه آب وخاک سازمان جهاد کشاورزی  گفت :با توجه به خشکسالی های مستمر در سالهای اخیر در استان  اجراوتوسعه آبیاری تحت فشار در سال 89 از اولویتهای سازمان بوده است.

باقر زاده با بیان اینکه در سال گذشته این پروژه در 12 هزارو 500هکتار از زمینهای کشاورزی استان اجرا شد افزود : با اجرای 10 هزار هکتار آبیاری تحت فشار تا نیمه بهمن سال جاری نیز راندمان آبی به میزان 3/2درصد افزایش یافت  ودر نتیجه پیش بینی می شود با  اجرای کل برنامه تا پایان سال 91 میزان افزایش راندمان به 42/11درصد برسد .

وی ادامه داد : با اجرای برنامه آبیاری تحت فشار میزان آب صرفه جویی شده طی سال 88 برابر

 4/ 65میلیون متر مکعب است  ودر طی کل سالهای برنامه میزان صرفه جویی به  بیش از 304 میلیون متر کعب رسیده است .

در ادامه نیز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در خصوص  پروژه مبارزه بیولوژیک با آفات که به بهره برداری رسید نیز  گفت :کنترل بیولوژیک روشی پذیرفته شده در دنیا است که علاوه بر کاهش مصرف سموم در مزارع و باغات گامی بزرگ در مسیر تولید محصول سالم است .

مهندس صالحی افزود :مبارزه بیولوژیک با آفات در سطح سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان  انجام شده وبه صورت نمادین یکی از این نمونه ها  در کهورستان  به بهره برداری رسید ه است     

وی ادامه داد : در روش مبارزه بیولوژیک  به دشمنان طبیعی آفات که همواره در طبیعت وجود دارند فرصت داده می شود برای کنترل آفات فعالیت نمایند .

وی در خصوص اهداف مبارزه بیولوژیک با آفات نیز ابراز داشت  :مبارزه بیولوژیکی بخشی از مدیریت تلفیقی آفات در مزارع بوده که هدف از اجرای آن مصرف بهینه سموم وکاهش عوارض ناشی از مصرف بی رویه سم ودر نهایت حفظ محیط زیست وتولید محصو ل سالم می باشد .

وی بیان داشت : کنترل بیولوژیکی کرم گوجه فرنگی با سه عامل بیولوژیک زنبور تریکو گراما ، زنبور براکون وباکتری باسیلوس توری جنسیس انجام می شود .

وی درخصوص دستاوردهای کنترل بیولوژیک آفات  در استان نیز خاطر نشان کرد : کاهش دفعات سمپاشی ، آشنایی کشاورزان با حشرات وعوامل مفید وسعی در حفظ عوامل در طبیعت ، درگیر شدن کشاورزان در امر مبارزه وشناخت آفت ، ایجاد اشتغال وبکارگیری فارغ التحصیلان بیکار با راه اندازی واحدهای تولید حشرات مفید وحفظ محیط زیست از جمله این دستاورد ها می باشد .

وی همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته سال قبل برای توسعه این نوع از  مبارزه به آفات  نیز گفت : تولید زنبور براکون وتریکو گراما ، رها سازی زنبور در مزارع گوجه فرنگی ، برگزاری کلاس توجیهی جهت کلینینک های گیاه پزشکی ، تشکیل دوره های توجیهی برای بهره برداران نیز از جمله این اقدامات بوده است .

وی در خصوص پروژه کشت داربستی گوجه فرنگی نیز گفت : در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح ونیز صرفه جویی در مصرف آب وکاهش هزینه های تولید  ، سازمان از سال 88 اقدام به  ترویج  کشت گوجه داربستی نموده که از جمله مزایای این طرح می توان به افزایش عملکرد شش برابری در واحد سطح به ازای هر هکتار 150 تن محصول ، بازار پسندی محصول وکاهش هزینه احداث سازه داربستی نسبت به سازه های گلخانه ای مدرن اشاره کرد .