خبرها

گسترش آبیاری تحت فشار در اراضی خرد کشاورزی مورد توجه است

 

رييس سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان :

گسترش آبیاری تحت فشار در اراضی خرد کشاورزی مورد توجه است  

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت :گسترش آبیاری تحت فشار در 12 هزار و500هکتار از اراضي بزرگ  استان در سال گذشته  به انجام رسیده ودر سال جاری نیز  گستر ش این نوع سیستم آبیاری در اراضی خرد ازطريق  روش انتقال با لوله در دستور کار قرار دارد .

سید نصیر سید محمدی ىر نشست شوراي مديران با بيان اينكه گسترش آبياري تحت فشار در اراضي خرد در شهرهای استان  اجرايي خواهد شد  افزود : در راستای مقابله با خشکسالی نیز علاوه بر توسعه سیستم آبیاری تحت فشا ر ایجاد هر چه بیشتر سدها نیز در برنامه است  .

وی با بیان اینکه  خشکسالی در هرمزگان بیش از یک دهه است که کشاورزی استان   را تحت تاثیر خود قرار داده ادامه داد :در سال جاری اعتبارات خشکسالی استان به میزان 17 میلیارد و 500 میلیون تومان می باشد که هفت میلیارد و 500 میلیون تومان آن به بخش کشاورزی  و10 میلیارد آن به بخش آب که عمده آن  شامل آب روستایی می شود وکمتر شامل بخش کشاوزی خواهد بود اختصاص يافته است .

وی ابراز داشت : از هفت میلیارد و500 میلیون تومان که به بخش کشاورزی  اختصاص یافته مبلغ چهار میلیارد و 600 میلیون تومان آن به سازمان جهاد کشاورزی،بیش از  دو میلیارد آن به منابع طبیعی ،و150 میلیون تومان به دامپزشکی و50 میلیون تومان هم به اداره حفاظت    محیط زیست  اختصاص یافته است.

وی خاطر نشان کرد : بخش قابل توجهی از میزان اعتبارات  خشکسالی تخصیص یافته به سازمان جهاد کشاورزی استان به احداث سدهایي که پیش بینی شده اختصاص می یابد وبخش دیگری از این اعتبارات برای پرداخت مطالبات پیشین ساخت سدهایی همچون سد حاجی آباد وفرغوئیه در نظر گرفته شده است .

وی بیان داشت : بخش دیگری از اعتبارات نیز برای مطالعه سدهای اولولیت دار است که بر اساس مطالعات انجام شده هر سدی که ساخت آن در اولویت قرار گیرد برای  احداث آن اقدام  خواهد شد .

به گفته مهندس سید محمدی شاخص هایی که برای ساخت سدها ی مورد مطالعه در نظر گرفته شده سطح زیر کشت ، تعداد بهره بردارانی که از آب سد بهره مند خواهند شد ،حجم مخزن ، استرا تژیک بودن محصولات کشاورزی که زیرپوشش آب سد قرار می گیرند ومعیارهایی از این قبیل جز شاخص های احداث سد ها  می باشد .

 

وی اظهار داشت : از محل اعتبارات  خشكسالي وبه منظور  تقويت منابع آبي، احداث تعداد 175 سد در حوزه‌هاي آبريز هرمزگان مورد مطالعه قرارگرفته است  .

 

وي بيان داشت :  در همين خصوص مطالعه كامل و جامعي از كل استان صورت گرفته كه در اين راستا بايد 175 سد براي تقويت منابع آبي احداث شود ودر اين مطالعات تاكنون ساخت 16 سد كه از اولويت بيشتري برخوردار بوده مورد توجه وي‍ژه  است  .
وي افزود: با احداث اين سدها يك هزار و 200 ميليون متر مكعب حجم آبگيري خواهيم داشت كه 2 ميليون و 200هزار هكتار از اراضي استان را زير پوشش قرار مي‌دهد.

رييس سازمان  جهاد كشاورزي هرمزگان گفت

خشكسالي بر ميزان آب چاهها وكيفيت آبها نيز تاثيرات منفي داشته وكشاورزان براي امرار معاش اقدام به كف شكني چاهها كرده واز 40 متر به 70 ودر موارد ي180متر نيز رسيده اند وهمه اينها مسائلي است كه موجب شده بخشي از اعتبارات خشكسالي نيز به احيا قنوات تعلق گيرد .      

وي ابرازداشت : بخشي از اعتبارات براي احياي قنوات استان در نظر گرفته مي شود وقنوات برجسته اي كه وجود دارد و به عنوان منبع عمده اي در  تامين نياز كشاورزان استا ن تاثيرگذار مي باشد احيا خواهد شد .

وي بابيان اينكه خشكسالي موجب ايجاد مشكلاتي براي عشايرمهاجر به استان شده ابراز داشت :‌براي تامين آب وعلوفه مورد نيازدامهاي عشاير نيز بايد اعتباراتي در نظر گرفته شود كه صرف اموراتي همچون  آبرساني سيار به عشاير شودوبخشي از اعتبار خشكسالي به اين كار اختصاص مي يابد.

وي با اشاره به اينكه خشكسالي تاثير زيادي نيز در افزايش آفات داشته وميزان خسارات ناشي از آفات د رخشكسالي تشديد شده است خاطر نشان كرد : بخشي از اعتبارات خشكسالي نيز به مبارزه به آفات نباتي وگياهي اختصاص مي يابد .

مهندس سيد محمدي اضافه كرد : علاوه بر خشكسالي مشكلات ديگري نيز دامنگير كشاورزي استان است كه  بارندگی های با شدت زیاد وپراکنش غیر نرمال از جمله اين مشكلات است به نحوي كه به عنوان نمونه اين بارندگي هاي غير نرمال در سال  گذشته در حاجي آباد ،‌رودان ، وميناب ميزان خسارت زيادي رابرجاي گذاشت.

وي در خصوص پراكنش نامناسب بارندگي ها افزود : ميزان بارندگي يك سال، ظرف 35 روز در استان اتفاق مي افتد واين مسئله موجب مي شودآب خارج از دسترس شده وموجب وارد آمدن خسارت به زمينهاي كشاورزي شود وبه همين دليل نيز مديريت اين روان آبها از طريق احداث سدهاي ياد شده در نظر گرفته شده است .