خبرها


کنترل شیمیایی پسیل در سطح ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار در باغات مرکبات هرمزگان

علی عامری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از اجرای عملیات کنترل شیمیایی پسیل آسیایی مرکبات در سطح 6 هزار و 800 هکتار در باغات مرکبات در این استان خبرداد.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از اجرای عملیات کنترل شیمیایی پسیل آسیایی مرکبات در این استان خبرداد و گفت: آفت پسیل آسیایی مرکبات از جمله آفات مهم و خطرناک مرکبات در دنیاست و علاوه بر خسارت مستقیم از طریق تغذیه از شیره گیاهی و ترشح عسلک و رشد قارچ مولد دوده، ناقل یکی از خطرناکترین بیماری های مرکبات به نام«میوه سبز مرکبات است. علی عامری افزود: با توجه به شدت خسارت این آفت و قابلیت انتقال بیماری خطرناک میوه سبز مرکبات و همچنین به دلیل گسترش سریع آفت، طرح مدیریت آفت پسیل مرکبات در سال 88 تنظیم و کنترل این آفت از جمله اولویت های مهم کاری در سازمان جهادکشاورزی هرمزگان قرار گرفت.
وی به جذب بخشی از اعتبارات لازم جهت تدارک سموم و تجهیزات مناسب اشاره کرد و ادامه داد: پس از شناسایی و ردیابی بیش از 9 هزار هکتار از باغات آلوده به پسیل در سطح استان، عملیات سمپاشی باغات تحت نظارت کارشناسان شبکه مراقبت از بخش خصوصی و کارشناسان حفظ نباتات جهادکشاورزی آغاز گردید.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان پایان عملیات مبارزه شیمیایی را پایان اردیبهشت ماه خواند و افزود: تاکنون این آفت در سطح بیش از 6 هزار و 800 هکتار ازباغات مرکبات کنترل شده و منجر به کاهش جمعیت آفت تا زیر آستانه خسارت گردیده است. وی به شرایط آب و هوایی و احتمال شیوع مجدد آفت پسیل در استان اشاره کرد و تصریح کرد: مرحله دوم عملیات سمپاشی در زمان مناسب انجام و از سموم کم خطر و سازگار با محیط زیست استفاده شده است.
عامری عملیات سمپاشی باغات را در شهرستان های رودان، میناب، بندرعباس، جاسک، سیریک و حاجی آباد برشمرد و اذعان داشت: اجرای مصوبه دور سوم سفر هیات محترم دولت در خصوص اختصاص اعتبار لازم جهت مدیریت بیماری میوه سبز مرکبات و پسیل آسیایی مرکبات نقطه عطفی در جهت کنترل آفات و بیماری مرکبات در استان خواهد بود.
وی در پایان یادآور شد: به دلیل همزمانی اوج جمعیت پسیل مرکبات و زنجرک ناقل بیماری جاروک لیموترش، کنترل پسیل مرکبات نقش مهمی در جهت کاهش جمعیت زنجرک ناقل بیماری جاروک لیموترش داشته است.