خبرها


برداشت انبه در هرمزگان
هرمزگان؛ رتبه اول تولید انبه کشور
مجیدرضا پاکاری، مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از آغاز برداشت انبه کال جهت تولید ترشی در این استان خبرداد.
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از برداشت انبه کال جهت تولید ترشی از باغات این استان خبرداد و گفت: از 2هزار و 562 هکتار اراضی استان که به کشت انبه اختصاص یافته، در سال گذشته میزان 28 هزار تن محصول انبه با میانگین عملکرد11 تن در هر هکتار عاید انبه کاران شده است.
پاکاری از میزان سطح زیرکشت انبه در سالجاری سخن به میان آورد و افزود: در سالجاری بیش از 2 هزار و 700 هکتار از اراضی هرمزگان به کشت انبه اختصاص یافته است که با پیش بینی میانگین عملکرد 8/11 تن در هر هکتار امید می رود به دلیل شرایط اقلیمی و تغذیه مناسب بیش از 30 هزارتن محصول انبه از اراضی استان برداشت شود.
وی نقاط مهم کشت انبه را شهرستان های میناب، رودان، بندرعباس و جاسک برشمرد و عنوان کرد: مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری های انبه، تغذیه مناسب، اجرای برنامه های رادیویی و ترویجی و همچنین توزیع مناسب کود در افزایش تولید در سطح هکتار این محصول تاثیر بسزایی داشته است.
پاکاری ادامه داد: در اراضی که قابلیت مناسب و مطلوب برای توسعه میوه های گرمسیری وجود داشته، باغات انبه احداث شده و در طرح جایگزینی باغات یکی از درختان جایگزین شده در این طرح انبه بوده است.
مدیر باغبانی بهبود عملیات بهزراعی را در سال های اخیر مثبت ارزیابی کرد و افزود: قیمت بالای این محصول نسبت به میوه های دیگر از مزیت های تولید انبه در استان هرمزگان است.
پاکاری استان هرمزگان را دارای رتبه نخست کشوری دانست و افزود: شهرستان میناب از نظر سطح زیرکشت و تولید رتبه نخست استان را داراست.
مدیر باغبانی جهادکشاورزی در پایان فصل کاشت درخت انبه را اوایل دی ماه تا اواخر اسفندماه برشمرد و تصریح کرد: گل دهی درختان انبه از بهمن تا اسفند صورت می پذیرد و فصل برداشت میوه کال این محصول نیمه دوم اردیبهشت ماه تا اوایل مردادماه و برداشت انبه رسیده از اواسط خردادماه تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.