خبرها


آغاز کشت سورگوم بهاره در حاجی آباد
ناظم عباس زاده، مدیر جهادکشاورزی شهرستان حاجی آباد از آغاز کشت سورگوم بهاره در این شهرستان خبرداد.
مدیر جهادکشاورزی حاجی آباد از کشت سورگوم بهاره در مزارع این شهرستان خبرداد و گفت: در سال گذشته62 هکتار از اراضی حاجی آباد به کشت سورگوم اختصاص یافت که پس از یک چین برداشت 5 هزار و 700 تن محصول سورگوم با میانگین عملکرد90 تن در هر هکتار عاید کشاورزان شد.
عباس زاده از میزان سطح زیرکشت سورگوم بهاره در سالجاری سخن به میان آورد و افزود: در سالجاری بیش از 75 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت سورگوم بهاره اختصاص یافته است که با پیش بینی میانگین عملکرد 93 تن در هر هکتار امید می رود بیش از 7 هزار تن محصول سورگوم از اراضی حاجی آباد برداشت شود.
وی به مزیت های کشت سورگوم بهاره اشاره کرد و افزود: یکی از اولویت های کشاورزی در حاجی آباد توسعه سورگم و جایگزینی با ذرت دانه ای است چراکه این گیاه نسبت به ذرت دانه ای مقاوم تر است و می تواند در اراضی کشاورزی که محدودیت شوری آب و خاک دارند رشد کند.
عباس زاده اضافه کرد: یک هزار و 800 کیلوگرم بذر سورگوم با قیمت یارانه ای 4 هزار ریال به همراه کودشیمیایی مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار داده شده است و همچنین به منظور آشنایی بیشتر بهره برداران جهت چگونگی استفاده از علوفه سیلو شده سورگوم یک دوره کارگاه آموزشی با حضور 50 نفر برگزار گردید و امید می رود طی فصل کاشت نیز کلاس های آموزشی دیگری در زمینه عملیات بهزراعی برگزار گردد.
شفیعی در پایان فصل کاشت سورگوم بهاره را اواخر فروردین ماه آغاز و تا نیمه اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت همچنین فصل برداشت این محصول از ابتدای خردادماه آغاز و طی سه تا چهار چین تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.
مدیر جهادکشاورزی حاجی آباد کشت این گیاه را جهت تامین علوفه دام ها و برای دومین سال دانست و افزود: این گیاه نسبت به خشکی و کم آبی تحمل زیادی دارد و به این لحاظ در افزایش راندمان آبیاری موثر است، همچنین این محصول در تامین علوفه دام های شهرستان نقش بسزایی دارد و از آنجا که دامداری های کوچک روستایی و صنعتی در شهرستان در حال توسعه است موجب افزایش درآمد و کمک به اقتصاد خانوار روستایی و اشتغالزایی در سطح شهرستان خواهد شد.