خبرها


صدور گواهی بهداشت نباتی ۴ میلیون تن محصول کشاورزی در مراکز قرنطینه ای در سال ۸۸
علی عامری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از صدور گواهی بهداشت برای بیش از 3 میلیون و 900 هزار تن محصولات کشاورزی جهت صادارت، واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی در سال 88 خبرداد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از صدور گواهی بهداشت بیش از 3 میلیون و 900 هزار تن محصولات کشاورزی جهت صادارت، واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی در سال 88 خبرداد و گفت: قرنطینه گیاهی موجب حراست از مرز و بوم کشور به منظور ممانعت از ورود عوامل خسارتزای گیاهی است و اهمیت آن به دلیل نقش پیشگیری آن بسیار فراوان است.
عامری استان هرمزگان را دارای 10 مرکز قرنطینه گیاهی در مبادی ورودی کشور دانست و تصریح کرد: استان هرمزگان با توجه به مبادی ورودی و خروجی متعدد، دروازه سلامت کشور محسوب می شود و انجام تشریفات قرنطینه نباتی محصولات کشاورزی وارداتی و ترانزیتی موجب جلوگیری از ورود عوامل خسارت زای گیاهی می شود. وی ادامه داد: دقت در بررسی ها، انجام آزمایشات لازم و سرعت در انجام وظایف محوله و صدور گواهی نباتی در حداقل زمان ممکن از ویژگی های قرنطینه نباتی هرمزگان است.
مدیر حفظ نباتات به مهمترین مراکز قرنطینه ای هرمزگان اشاره کرد و افزود: مرکز قرنطینه گیاهی بندر شهید رجایی و شهید باهنر از مهمترین مراکز قرنطینه ای استان است که از اعتبارات سفر ریاست جمهوری احداث و تجهیز شده اند همچنین تجهیز و استقرار قرنطینه نباتی در مناطق آزاد قشم و کیش و همچنین بندرلنگه و سیریک از برنامه های آتی این سازمان است.
وی به تشریح عملکرد این مراکز در سال 88 پرداخت و افزود: قرنطینه گیاهی استان در مجموع به بررسی و صدور گواهی بهداشت نباتی جهت 202 هزار تن انواع محصولات کشاورزی جهت صادارت پرداخته است که در مجموع بیش از 9 هزار برگ گواهی بهداشتی صادر گردیده است که بیش از 5 هزار تن از این محصولان مورد ضدعفونی قرار گرفته است و مهمترین این محصولات را خرما، کشمش، پسته و محصولات سبزی و صیفی تشکیل می دهد. عامری در خصوص نظارت بر واردات از نظر بهداشت نباتی اذعان داشت: بیش از 3 میلیون و 341 هزار تن از محصولات کشاورزی وارداتی مورد بررسی آزمایشگاهی و نهایتاً صدور مجوز ترخیص قرار گرفته است که بیش از 2 هزار و 900 تن از این محصولات پس از ضدعفونی ترخیص شده اند که مهمترین محصولات را موز، انواع مرکبات، چوب، برنج و چای و.. است. مدیر حفظ نباتات به ترانزیت کالا از خاک کشور اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بیش از 357 هزار تن محموله های کشاورزی مورد بررسی و گواهی بهداشت نباتی صادر گردیده است.