خبرها


سدهای جهادکشاورزی ۳۰میلیون مترمکعب آب ذخیره کرد
مهندس علی باقرزاده همایی، مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از ذخیره 30 میلیون مترمکعب آب پس از بارندگی های اخیر در سدهای سازمان جهادکشاورزی خبرداد.
مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از ذخیره 30 میلیون مترمکعب آب پس از بارندگی های اخیر در سدهای سازمان جهادکشاورزی خبرداد و گفت: از 74 میلیون مترمکعب حجم مخازن سدهای احداثی توسط سازمان جهادشکاورزی هرمزگان پس از بارندگی های اخیر بیش از 30 میلیون مترمکعب آب پشت این سدهای ذخیره شده است.
مهندس علی باقرزاده همایی میانگین بارندگی در استان را 130 میلی متر دانست و اذعان داشت: 13 میلیارد مترمکعب کل نزولات جوی استان طی بارندگی های اخیر بوده است که روان آب شیرین حاصل از آن حدود یک میلیارد متر مکعب براورد می شود.
وی ضمن اشاره به ذخیره 30 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای جهادکشاورزی تصریح کرد: سد چلوگهره در بندرعباس که به علت خشکسالی های اخیر تقریبا تخلیه کامل شده بود پس از این بارندگی با 10 میلیون متر مکعب مجدداً به صورت کامل آبگیری شد و آب از این سد سرریز نمود. سد فرغوییه هم با ظرفیت 10 میلیون مترمعکب 8 میلیون مترمکعب آب را ذخیره نمود که 80 درصد این سد هم با این بارش تکمیل شد.
وی در خصوص آبگیری دیگر سدها هم یادآور شد: سد تنگه سیاه با ظرفیت 9/1 میلیون مترمکعب 5/ 1 میلیون مترمکعب، سدهای آبدبه و میلون و نخل میر مجموعاً با ظرفیت 22 میلیون مترمعکب بیش از 3 میلیون مترمکعب، سدهای شمیل، آشکارا و کاشان احمدی و چاه انجیر مجموعاً با ظرفیت 5/3 میلیون مترمکعب 5/3 میلیون مترمکعب، سدهای گودگز، کوخرد، دهنگ مجموعاً با ظرفیت 5 میلیون متر مکعب و همچنین در سیلاب های طاشکوئیه 5/ 2 میلیون مترمکعب آب پشت این سدها ذخیره شد که مجموعاً به بیش از 30 میلیون مترمکعب می رسد.
باقرزاده همایی بارندگی های استان را به صورت رگبار دانست و ادامه داد: با توجه به بارندگی های استان که به صورت رگبار با شدت زیاد و مدت کم رخ می دهد پیشنهاد می گردد بر روی کلیه رودخانه ها و سرشاخه های رودخانه ها سد احداث گردد تا ضمن جلوگیری از سیلاب و تخریب منابع طبیعی و مزراع و باغات بتوان به نحو بهینه از نزولات الهی استفاده مطلوب نمود.


اخبار برگزیده