خبرها


ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در رونق تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی نقش اساسی ایفاء می کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، آقای مهندس حیدری پوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: توجه به صنایع تبدیلی بخش کشاورزی علاوه بر نقش موثر در اشتغال زایی بیشتر می تواند زمینه ساز شکل گیری ارزش افزوده محصولات در زیر مجموعه صنعت و کشاورزی باشد.علاوه براین موارد نقش صنایع تبدیلی از جهات ذیل مهم و قابل بررسی می باشد.

1-تکمیل زنجیره بازاریابی : با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی ، ضمن ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان و افراد جویای کار در این بخش ، با ایجاد تنوع در محصولات کشاورزی قدرت پاسخگویی بازار را برای انواع سلیقه های مختلف فراهم نموده و زمجیره بازاریابی را تکمیل می نماید.

2-کاهش ضایعات :هم اکنون ضایعات بخش کشاورزی حدود30درصد است به همین جهت گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی می تواند با فرآیندهایی چون فرآوری در بسته بندی یکی از موثرترین گزینه های کاهش این حجم از ضایعات باشد،وی افزود: بدون تردید گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی با فرآورده های محصولات کشاورزی و افزایش ماندگاری این محصولات موجب مزیت رقابتی و ایجاد زمینه افزایش صادرات بوجود خواهد آورد.

رئیس سازمان اظهار داشت: ظرفیت اسمی فرآوری محصولات خام کشاورزی استان هرمزگان به 430هزار تن در سال رسیده است.

وی افزود: دستیابی به این میزان با فعالیت 81 واحد فعال در صنایع تبدیلی و سرمایه گذاری 450 میلیاردریال محقق شده و زمینه اشتغال  یک هزارو630 نفر متقاضی کار را در این استان فراهم کرده است.

رئیس سازمان اعلام نمود در حال حاضر تعداد2 طرح از واحدهای صنایع تبدیلی استان با اعتباری بالغ بر 156 میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل صندوق توسعه ملی و کمک های فنی  و اعتباری را جذب نموده اند که 30 میلیارد ریال تسهیلات بانکی سرمایه در گردش به واحدهای در حال تولید پرداخت شده است و مابقی به مبلغ 126 میلیارد ریال آن به صورت تسهیلات سرمایه ثابت به 15 واحد در دست ساخت در حال پرداخت می باشد که این طرح ها با نظارت و مشاوره های کارشناسی این سازمان با میانگین پیشرفت فیزیکی بالای 40 درصد در حال اجرا می باشند که با به بهره برداری رسیدن این طرح ها میزان 58 هزار تن ماده خام کشاورزی جذب و به ظرفیت واحدهای صنعتی استان اضافه و زمینه اشتغال 314 نفر را فراهم می نماید . همچنین در سال جاری تعداد 9طرح صنایع تبدیلی جدید جهت دریافت تسهیلات بانکی به مبلغ 130 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و کمکهای فنی و اعتباری به بانکهای عامل استان معرفی گردید.

در پایان خاطر نشان نمودند: استان هرمزگان با داشتن تولید محصولات نسبتا بالا صرفا از طریق ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی می تواند دارای کشاورز همراه با ارزش اقتصادی مناسب باشد. و سازمان جهاد کشاورزی آمادگی هرگونه همکاری در زمینه ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی و بالا دستی بخش کشاورزی دارد.



اخبار برگزیده