خبرها


الگوی کشت زراعی گامی در جهت پایداری تولید وخروج ازتک کشتی

معاونت بهبود تولیدات گیاهی گفت:در سال زراعی جاری اصلاح الگوی کشت ،یکی از مهمترین الویت های سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان می باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان ، طهماسب غلام پور تصریح کرد: کشت زراعی سال جاری در سطحی بیش از 87هزار هکتار و میزان تولید 2میلیون و 150هزار تن پیش بینی می شود.

غلام پور تصریح کرد: این پروژه در حالی اجرا می گردد ، که به علت نوسانات شدید قیمت انواع محصولات سبزی و صیفی به دلیل عرضه در خارج از فصل با استانهای همجوار تولیدکننده محصولات سبزی و صیفی ، خسارات قابل توجهی به تولیدکنندگان وارد می نمایند، وی افزود: از دلایل متضرر شدن بهره برداران بخش زراعی استان ، می توان اختصاص سطح زیر کشت بالا به یک نوع محصول و در نتیجه افزایش بی رویه تولید یک نوع محصول خاص اشاره کرد.

وی ابراز داشت: شیوع انواع آفات ، بیماری ها و علف های هرز ، کاهش قیمت خرید محصولات سبزی و صیفی و اجرای خرید تضمینی جهت جلوگیری از متضرر شدن بهره برداران را ازجمله عدم رعایت کامل تناوب زراعی و الگوی کشت بهینه مرتبط ساخت و کاهش سطح سفره های آب زیر زمینی ، شور شدن تدریجی آب چاه های موجود، به خطر افتادن منابع پایه از دیگر عدم رعایت کامل تناوب زراعی اشاره کرد.

غلام پور اظهار داشت: در سال زراعی جاری جهت تعدیل و تنظیم بازار برای جلوگیری از ضررو زیان احتمالی کشاورزان ، ایجاد تنوع در کشت انواع محصولات سبزی و صیفی و حفظ منابع آبی و خاکی ، طرح اصلاح الگوی کشت به عنوان یکی از اولویت های این سازمان پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه نتایج حاصل از اجرای آن به اصلاح الگوی کشت و تعدیل کشت برخی از محصولات سبزی و صیفی خاص ، رعایت اصل مهم و اساسی متناوب ، تولید مطابق با تقاضا اشاره کرد.

معاونت بهبود تولیدات گیاهی خاطر نشان شد: جهت دستیابی به اهداف و نتایج ذکر شده به منظور عملیاتی نمودن طرح اصلاح الگوی کشت زراعی ، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها را بر اساس توصیه های فنی ، کارشناسی ، کشاورزان را به ترغیب و تشویق تو صیه می نمایند.وی گفت: ضمن اینکه ارائه کلیه خدمات از سوی جهاد کشاورزی به بهره برداران مشمول طرح اعم از ثبت مشخصات بهره برداران در سامانه اطلاعات بهره برداران جهت اخذ انواع نهاده ها...با توجه به قرارداد کشت و اجرای توصیه های فنی ، مابین بهره برداران و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها امکان پذیر می باشد.